“Met onze nieuwste schepen kunnen we nog varen bij een diepgang van 1.15 meter. Dan zijn wij de laatste die nog varen.” Eigen werf Met scheepswerf Ruijtenberg beschikt Amer Shipping over een eigen werf met ervaren en vakkundige technici die meedenken over de beste oplossing. Buijks: “Maar ze kunnen ook onderhoud en reparatie uitvoeren aan onze vloot. Zo houden we alles in eigen hand. Dat is een toegevoegde waarde, omdat we desgewenst ook een custommade schip kunnen ontwerpen en bouwen, ook als er specifieke vragen op tafel komen vanuit de circulaire gedachte. Maar we vinden het ook belangrijk om die technische kennis te hebben, zodat we snel kunnen acteren als er eens een storing is.” Winkelman: “Met Amer Shipping garanderen we Secure of Supply omdat we alles in eigen huis hebben.” slag. Nu is dat qua motoren nog met Stage V en HVO100-biobrandstof. Pas als je honderd procent biobrandstof gebruikt, haal je een CO2-reductie van 90 à 91 procent van well tot wheel. De volgende stap is wellicht volledig elektrisch aangedreven schepen, of varen op waterstof.” Buijks: “Ik durf rustig te zeggen dat wij zeer vooruitstrevend zijn in het verduurzamen van de supplychain. We kijken zoals gezegd naar de motoren en het type brandstof, maar ook naar het casco. De stroomlijn van het onderwaterschip is namelijk een belangrijke factor. Aan de ene kant omdat je zo min mogelijk weerstand wilt. Aan de andere kant vanwege de lagere waterstanden in de zomers. Nu is het bij een diepgang van 1.60 meter wel klaar. Met onze nieuwste schepen kunnen we nog varen bij een diepgang van 1.15 meter. Dan zijn wij de laatste die nog varen.” Businesscase uitrekenen Winkelman: “De grote industrieën staan ook onder druk om te verduurzamen. Samen zoeken we naar de beste oplossing om vrachtverkeer van de weg te halen. Opdrachtgevers realiseren zich niet altijd dat het uit oogpunt van duurzaamheid interessant kan zijn om grondstoffen van verder weg te halen. Een volle scheepslading over een grotere afstand levert doorgaans een lagere CO2-uitstoot per tonkilometer op dan hetzelfde volume over een kortere afstand per vrachtwagen. Die businesscase kunnen wij voor klanten uitrekenen en inzichtelijk maken.” Buijks: “Ook als een klant niet direct aan het water zit en er voor- of natransport over de weg nodig is, kan binnenvaart efficiënter en effectiever zijn. Laat ons daarom in de keuken kijken, zodat we kunnen meedenken en de beste oplossing kunnen adviseren.” De ambitie is om de komende jaren twee schepen per jaar te bouwen voor Amer Shipping. De nieuwst aanwinst is de Adriana Maria, een schip ontworpen voor de toekomst, zegt Buijks. “De Adriana Maria heeft een ander ontwerp, met kleinere schroeven. Het schip heeft een verbeterd onderwaterschip waardoor ze bij 1,15 meter kan blijven varen. Het heeft 200 ton meer laadvermogen, wat gunstiger is voor de CO2-uitstoot per tonkilometer. De Adriana Maria is zuiniger in zijn brandstofverbruik en heeft eerder genoemde schroefasgenerator die stroom opwekt. We gaan met een duidelijk strategie doelgericht richting de toekomst: verder verduurzamen en ons aanbod verbreden.” << www.amershipping.nl Havenlocaties 2024 - 79
80 Online Touch Home