89

bedrijf heeft een zee aan ervaring in havens, en komt met adviezen waar de opdrachtgever zelf in eerste instantie wellicht niet bij stil had gestaan. Het is bijvoorbeeld zonde als je jaren na aanleg bedenkt dat er een loods bijgebouwd moet worden, dat je dan het terrein moet openbreken voor leidingen. “Als wij een terrein aanleggen en we vermoeden dat over een aantal jaar er nog een uitbreiding gaat plaatsvinden, dan adviseren wij om alvast de ondergrondse infrastructuur hierop voor te bereiden”, legt Martijn uit. “Dan hoef je later niet te gaan graven, met alle gevolgen en kosten van dien.” In een haven kan je de bedrijvigheid niet even stopzetten. “De operatie moet sowieso doorgaan”, legt Paul uit. Het voorbeeld is een kade waar een schip wordt verwacht. “Als het schip voor de kant ligt, dan kost het veel geld, dus dan moet er gewoon gelost worden. Wij gaan dan aan de kant.” Dat is een kwestie van goed plannen, maar ook van flexibel zijn, want met een stevige wind mee, kan een schip eerder aankomen dan gepland. “In zo’n situatie moeten wij zorgen dat we eerder klaar zijn. Als ons dat gevraagd wordt, zetten we een tandje bij, en meestal lukt dat ook.” Ook kan er in het weekend gewerkt worden of ’s avonds, als dat een oplossing is. Betonconstructies Een tweede specialiteit van GMB Havens & industrie is de aanleg van loodsen en betonconstructies, groot en klein. Het bedrijf draait zijn hand niet om voor loodsen met een oppervlakten van 5.000 tot 50.000 m2. Paul legt uit: “In de ontwerp- en realisatiefase denken we pragmatisch mee met onze opdrachtgevers. We begrijpen de dynamiek van de logistieke wereld en stemmen daar niet alleen onze ontwerpen, maar ook onze planningen op af.” Behalve complete loodsen ontwerpt en realiseert GMB ook betonconstructies zoals bedrijfsvloeVan links naar rechts Martijn Blok en Paul van Bentum van GMB Haven & industrie ren, kraanbanen, fundaties voor installaties en industriële toepassingen. En tenslotte heeft het bedrijf zich ook toegelegd op de funderingen voor windturbines en de werkzaamheden vanuit de huidige energietransitie, waaronder fundaties voor walstroomfaciliteiten, voor waterstof- en batterijopslag. Koplopers Veel opdrachtgevers stellen duurzaamheidseisen bij de uitvoering van een project. GMB is al decennia duurzaam bezig. “Toen het woord circulair nog niet bestond, waren wij eigenlijk al circulair, vertelt Paul. Zo min mogelijk afvoeren en zoveel mogelijk hergebruiken.” Tenslotte heeft GMB een aantal slimme oplossingen om te voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. “Ik denk dat we daar een van de koplopers in zijn”, zegt Martijn. Het bedrijf heeft een eigen mobiele windmolen die de werkketen kan voeden met stroom. Daarnaast zijn er ook drie elektrische rupskranen. “Als ze ergens midden in het land staan, dan is het lastig opladen, maar daar hebben we een passende oplossing voor. Ook is de firma aangesloten bij Emissieloos Netwerk Infra, het netwerk dat als doel heeft om in 2026 over zero-emissie bouwmaterieel te beschikken. GMB heeft zich tot doel gesteld om in 2030 circulair te zijn. ‘Uitdaging verbindt’ is en blijft de kern van de ambities van GMB. << www.gmb.eu Havenlocaties 2024 - 89

90 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication