91

Stimuleren en faciliteren De rol van de provincie is beperkt als het gaat om vaarwegenbeheer, zegt Van der Maas. “Het gaat dan in feite alleen om het Kanaal door Walcheren, dat van de provincie is.” Hij ziet de rol van de provincie echter breder. “De provincie heeft een regiefunctie, bijvoorbeeld als het gaat om de achterlandverbindingen, het stimuleren van de samenwerking tussen de verschillende stakeholders of door knelpunten als wacht- en ligplaatsen onder de aandacht te brengen. Bij dat soort onderwerpen bestaat onze rol uit stimuleren en faciliteren.” Wacht- en ligplaatsen Met het noemen van de wacht- en ligplaatsen haalt de gedeputeerde direct een heet hangijzer aan: Zeeland heeft een inhaalslag te maken op het gebied van wacht- en ligplaatsen voor binnenvaartschepen. “Als je vervoer per schip wilt, moet je wel zorgen voor voldoende wacht- en ligplaatsen en kadefaciliteiten als walstroom. Dat is nu inderdaad een knelpunt. Als het een vaarweg van de provincie betreft, zijn wij aan zet, zoals met de Edisonkade. Is dat niet het geval, zoals in Terneuzen, Vlissingen en Zuid-Beveland, dan is het zaak om het probleem onder de aandacht te brengen bij North Sea Ports, de gemeenten en Rijkswaterstaat (RWS). Als provincie kunnen we zorgen voor positieve prikkels om die partijen te verleiden aan de slag te gaan.” Bijdrage leveren Bedrijven en overheden zien graag dat alles logistiek gezien op rolletjes verloopt, vervolgt Van der Maas. “Maar als dat betekent dat ze moeten investeren, geven ze vaak niet thuis. Dat verbaast mij wel eens. Gemeenten bijvoorbeeld, moeten hun kades niet prijsgeven ten behoeve van woningbouw. Wel luxe jachten, maar geen binnenvaartschip voor de deur; dat kan gewoon niet als je wilt dat goederen tot in de haarvaten van de samenleving worden Harry van der Maas “We zijn een echte waterprovincie waarin veel mensen hun geld verdienen met vervoer over water.” afgeleverd. Dan moeten die aanlegplaatsen juist wel daar zijn. Als gedeputeerde met infrastructuur en mobiliteit in mijn portefeuille wil ik daaraan mijn bijdrage leveren, zonder in de positie van de ander te treden.” Het zijn met name de vaarwegbeheerders die veel op zich af zien komen en die ondersteuning kunnen gebruiken bij praktische en technische zaken als het aansluiten op het BLISsysteem van RWS, het innovatieplatform RiverGuide of betaalplatform Connect4Shore, legt hij uit. Havenlocaties 2024 - 91

92 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication