16

Duurzame ontwikkelingen Emissieloos varen in 2030 Met het terugbrengen van CO2 -uitstoot verdiende BCTN in het afgelopen decennium al drie lean&green sterren. Containervervoer over water bespaart immers 30 tot 40% uitstoot. Maar de ambitie reikt veel verder: emissieloos varen in 2030. Om dat te bereiken heeft BCTN een lange lijst van projecten waar, in samenwerking met andere partijen, volop aan gewerkt wordt. “Ontwikkelen op duurzaamheidsgebied is nu essentieel om niet achter te raken bij het wegtransport”, aldus Joop Mijland. Schip van de toekomst Nog dit jaar worden twee hybride schepen in de vaart genomen op het traject Rotterdam-Den Bosch, komt er een windturbine op de Bossche terminal en zijn de eerste twee elektrische trucks aangeschaft. “Ook zijn we met Nike en Future Proof Shipping bezig met het ontwikkelen van het schip van de toekomst, op waterstof”, vertelt een enthousiaste BCTN directeur. “En onderzoeken we hoe bestaande schepen omgebouwd kunnen worden van diesel gestookte verbrandingsmotoren naar elektrisch aangedreven motoren. Zo kan het deel van het schip waar het meeste kapitaal inzit, het casco, behouden blijven. Ook dat is duurzaamheid: iets dat al bestaat in een andere vorm hergebruiken.” 16 - Havenlocaties 2020 Fixed windows De fixed windows in de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen zorgen voor een betrouwbare, duurzame waterverbinding, zonder congestie in de haven. Dat was enkele jaren geleden, toen Joop Mijland net directeur was van BCTN, wel anders. “In de afgelopen tien jaar ging de capaciteit van zeeschepen van 8.000 naar 23.000 TEU. Als er aan de voorkant zo’n enorme schaalvergroting plaatsvindt, dan kunnen we aan de achterkant niet net doen alsof er niks aan de hand is”, aldus Mijland. “Er worden nu in één shot duizenden containers gelost en geladen op één zeeschip. De af- en aanvoer van containers uit en naar het achterland moet snel en efficiënt verlopen. In 2016-2017 stagneerde dat enorm. BCTN heeft daar razendsnel op ingespeeld, met het afspreken van fixed windows en het inzetten van grotere binnenvaartschepen. Ook ging onze terminal in Alblasserdam fungeren als een soort centrale hub, waar containers voor verschillende terminals in Rotterdam op onze schepen worden bijgeladen. Zo varen wij nu uitsluitend nog op vaste tijden met volle schepen naar één zee-terminal. En hebben we per barge in de zeehaven tussen de 150 en de 175 containerbewegingen. Dat is heel wat efficiënter dan aansluiten achteraan de rij om twee of drie containers te brengen of te halen.”

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication