25

Digitalisering Digitalisering is een belangrijk item binnen de topcorridoraanpak. “Denk aan BLIS, het Binnen vaart Ligplaatsen Informatie Systeem van Rijkswaterstaat. Dat bevat wel de ligplaatsen van het Rijk, maar niet die van de provincies en de gemeenten. Die basisinformatie moet op orde: welke ligplaatsen zijn er, hoe groot zijn ze en welke voorzieningen hebben ze. Samen met de gemeenten werken we hieraan. De volgende stap is om die informatie online te delen met de schippers.” Zowel individuele schepen maar ook overheden genereren veel data, zegt De Vries, en de vraag is hoe je de volgende stap kunt zetten door die ‘De topcorridoraanpak biedt een handvat’ Bas Kelderman, sr. Beleidsmedewerker Binnen vaart van de provincie Zuid-Holland: “De ambitie is meer goederenvervoer over water van en naar Rotterdam en daarin spelen de Oost- en Zuidoostcorridors een grote rol. In mijn takenpakket zit onder meer hoe je de vaarwegen optimaal inzet en hoe je ze toekomstbestendig maakt. Samenwerken binnen de topcorridoraanpak helpt hierbij. Oplossingen zoals de West-Brabant Corridor helpen om de congestie in de Rotterdamse haven te verminderen en meer van dit soort bundelinitiatieven zijn welkom.” “Het topcorridorprogramma biedt een handvat voor je aanpak. Je moet niet naar één modaliteit kijken, maar naar een combinatie van alle. De provincie en Rotterdam hebben daarin een belangrijke functie. De samenwerking met alle betrokkenen is cruciaal voor het succes.” data beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld met een control tower aanpak die zowel potentie biedt om ladingstromen te bundelen of betrouwbaarheid geven rondom aankomsttijden of beschikbare routeringen. Gelderland trekt project Clean Energy Hubs De provincie Gelderland telt meer dan dertig binnenhavens. Twee belangrijke binnenhavens, Tiel en Nijmegen, liggen op de Oost-corridor. Beleidsmedewerker Joost Roeterdink van de provincie: “Tiel en Nijmegen zijn aangewezen als bovengemiddelde knooppunten en deze logistieke knooppunten willen we optimaliseren. Denk aan het uitdiepen van de havens en kade-ontwikkeling, truckparkings, maar ook als toekomstig ontwikkelgebied voor nieuwe distributiecentra” “De corridor helpt daarbij, want dit soort dingen alleen doen, is lastig voor een gemeente. Vanuit de provincie ondersteunen we bij haalbaarheidsonderzoeken, de planvorming en hebben we een regeling voor financiële steun aan infrastructurele maatregelen voor havenontwikkeling.” Onder de vlag van New Ways Gelderland maakt de provincie werk van het promoten van de modal shift van weg naar water en spoor. De provincie is daarnaast trekker van het project Clean Energy Hubs, waarin negen provincies met het Rijk samenwerken aan het identificeren van geschikte locaties voor het aanbieden van diverse schone brandstoffen voor het transport. “Hierbij willen we samen met marktpartijen en overheden in 2025 circa 100 Clean Energy Hubs hebben gerealiseerd.” “Daarnaast kijken we ook naar de binnenhavens die geen bovengemiddeld knooppunt zijn. We werken bijvoorbeeld aan het verbeteren van de haven van Zutphen. Schepen van en naar die haven gaan ook over de Oost-corridor. En als je in Zutphen vrachtwagenlading van de weg haalt en via het schip vervoert, dan draagt dat bij aan de vermindering van het aantal files op de corridor. Zo grijpt alles in elkaar.” Alle hens aan dek Het is een kwestie van een lange adem om alle betrokkenen te betrekken bij het programma, meent De Vries. “Dat lukt steeds beter. De betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven is een punt van aandacht. Bij bedrijven ligt de focus vaak op de korte termijn, terwijl er vanuit de overheid gekeken wordt over een langere periode . Daarom werken we samen met de topsector Logistiek en betrekken we via dat kanaal de bedrijven. In het nieuwe actieplan van de topsector is een van de nieuwe thema’s corridors en knooppunten.” Onderzoek toont aan dat een derde van al het wegverkeer kosteneffectief over kan naar water of spoor. “Dan moet je wel in gesprek komen met de bedrijven die nu kiezen voor wegvervoer. Vaak heb je het dan over kleinere verladers. Samen met Lean & Grean van de topsector Logistiek denken we na hoe we die groep het beste kunnen bereiken en welk instrumentarium we het beste kunnen aanreiken.” << Havenlocaties 2020 - 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication