3

Blue Ports Limburg Limburg heeft zich in sneltreinvaart ontwikkeld tot een logistieke hotspot. Vorig jaar was Limburg goed voor een (doorvoer)export ter waarde van 17 miljard euro, acht procent van de totale Nederlandse uitvoer. De 14 binnenhavens, verenigd in Blue Ports Limburg, spelen daarin een cruciale rol. Ze vormen de onmisbare schakels in het goederenverkeer en de overslag tussen de zeehavens en het Europese achterland. Met uiteraard de Maas als de levensslagader. Natuurlijk heeft Limburg de ambities om logistieke hotspot te blijven en mee te gaan in de groeiende vraag. Omdat het staat voor meer en blijvende werkgelegenheid in de logistiek en warehousing, voor welvaart en voor een economisch gezonde BV Nederland. Net zoals de laatste decennia blijven overheden en bedrijfsleven daarom investeren in uitbreiding en modernisering van havens en vaarwegen. In langere kades, verhoogde bruggen, geautomatiseerde sluizen die 24 uur per dag op afstand bediend worden, maar vooral ook inzetten op slimme ICT, monitoren, digitalisering en robuuste data delen. Er zijn koppelingen gelegd met de spoormodaliteiten, bijvoorbeeld in Venlo waar de grootste goederenrailterminal van Nederland gestalte krijgt. Investeringen die naadloos passen in de Europese plannen voor een economie die volledig draait op duurzame energiebronnen. Dat betekent dat het goederenvervoer een grote slag moet maken. Nog te veel spullen worden over dichtslibbende wegen vervoerd waarbij het milieu belast wordt met CO2 en stikstof. Dat kan en moet anders. Het water biedt de oplossing; capaciteit op de Maas en kanalen en in de havens is er voldoende. Maar er is méér dan ons eigen binnenland. Te veel containers worden ook na aankomst in de binnenhavens op trucks gezet om hun weg te vervolgen richting België, Duitsland en de rest van Europa. De échte slag naar duurzaamheid, naar méér goederenvervoer over spoor en water vergt internationale samenwerking. Natuurlijk hebben we met de Rijn-Alpencorridor de eerste stappen gezet en worden de (binnen)havens van Antwerpen, Luik en Duisburg al lang niet meer als vervelende concurrenten gezien. En het is mooi om te zien dat de BelgischLimburgse havens van Lanaken, Beringen, Meerhout en Geel ook zijn aangehaakt bij het Blueports samenwerkingsverband. Maar grensoverschrijdend is er nog een wereld te winnen. Daarom ben ik blij dat internationalisering het thema is van het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Te houden overigens op 2 oktober in Venray, een stad die ook heel hard aan de weg timmert met haar binnenhaven. Ga er vooral heen. Ik wens u allen een inspirerende dag met veel nieuwe, grensoverschrijdende ideeën. Joost van den Akker, gedeputeerde Economie, Onderwijs en Sport Havenlocaties 2020 - 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication