31

West-Brabant Corridor promoten “We zijn zomer vorig jaar met LCB, de terminals van Oosterhout, Tilburg en Moerdijk en de havenbedrijven van Rotterdam en Moerdijk een project gestart om de bekendheid van de West-Brabant Corridor te vergroten. We hebben actief verladers bezocht en hen gevraagd wat er moet gebeuren om ladingstromen te digitaliseren. Door dit project is de bekendheid van de West-Brabant Corridor onder verladers toegenomen, waardoor de corridor meer lading trekt. En dat helpt weer om het aantal vaste windows op de deepsea terminals te vergroten.” De samenwerkende partijen zetten zich ook in om mogelijkheden te onderzoeken om vergelijkbare corridors op te zetten op andere vervoerstrajecten. Denk daarbij aan een Noordoost-Brabant Corridor (met Veghel, Oss en Den Bosch), per binnenvaart en spoor aansluiten op shortsea verbindingen en het aansluiten van Zeeland. Uitdagingen Van Engelen noemt drie belangrijke uitdagingen waarbij de binnenvaart een belangrijke rol kan spelen. De eerste is het Klimaatakkoord, waarin is afgesproken dat het wegtransport over tien jaar dertig procent minder CO2 uitstoot. “Wij richten ons volledig op het waarmaken van de modal shift van weg naar water.” De tweede uitdaging is de staat van de infrastructuur, zegt Van Engelen. “Om de shift te kunnen maken, hebben we genoeg capaciteit nodig op de terminals, moeten de vaarwegen breed genoeg zijn en moet er ‘Wij richten ons volledig op het waarmaken van de modal shift’ Havenlocaties 2020 - 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication