33

Logistics Community Brabant enorm veel vrachtauto’s van de weg en je vermijdt lege kilometers.” Een tweede stap is om bestaande verbindingen te optimaliseren. Logistics Community Brabant is een samenwerking tussen Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit van Tilburg, Nederlandse Defensie Academie en Breda University of Applied Sciences. LCB stimuleert multimodaal en synchromodaal transport met haar programma NewWays Noord-Brabant en werkt hierin samen met het landelijke programma Lean & Green OffRoad van Connekt en de Topsector Logistiek. Samen introduceerden zij vorig jaar de e-Joint Corridor waarbij vrachtdocumenten worden gedigitaliseerd en gekoppeld. De eerste toepassing hiervan was op de spoorverbinding tussen Tilburg en Rzepin in Polen. integreren in de West-Brabant Corridor. Hierbij wordt tevens een koppeling gemaakt met Boxinsider, het track & trace-systeem van de Rotterdamse haven. Mental shift Behalve de fysieke omstandigheden van de modal shift gaat het ook om de mental shift bij verladers, zegt Van Engelen. “Wat zijn de incentives voor hen om over te stappen op spoor of water? Wat levert het hen onder de streep op?” Hij noemt de succesvolle spoorverbinding van de transportbedrijven Versteijnen en Essers tussen Tilburg en Polen als voorbeeld. “Zo’n verbinding opzetten is een risico, maar als het eenmaal loopt heb je goud in handen. Er zijn nu een vijftigtal bedrijven die er gebruik van maken. In Nederland hebben ze te maken met een Nederlandse chauffeur, in Polen met een Poolse. Dat is een voordeel voor iedereen. En je haalt natuurlijk Havenlocaties 2020 - 33 De MCA directeur vindt het belangrijk om verder te kijken dan de provinciegrenzen bij het realiseren van de modal shift. “Om succesvol te zijn moet je van buiten naar binnen kijken. Hoe komen goederenstromen Brabant in? De Noordzeehavens zijn daarin belangrijk, Duitsland en met name Noordrijn-Westfalen ook. Dat is bekend. Maar we moeten ook verder durven kijken – letterlijk. Verder Duitsland in, naar België en mogelijk meer naar het zuiden. Als je op die stromen meer grip kunt krijgen, dan kun je vervolgens lading gaan bundelen. In dat traject zitten we nu met LCB, om dat verder te onderzoeken en vervolgens te concretiseren.” <<

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication