Deventer en S/park, het open innovatiecentrum in chemie en technologie zijn benoemd tot provinciale topwerklocaties. “Mede dankzij onderzoek door POLO en de samenwerking met Port of Twente en Port of Zwolle kunnen wij ambitieuze plannen uitvoeren,” zegt van Mast. “Ook de gemeentepolitiek onderkent de potentie van onze beroepshaven en heeft alle aandacht voor verbetering van onze positie in container- en bulkgoederen-, maar ook in palletvervoer. Door facilitatie van bestaande en nieuwe, belangstellende havengebonden bedrijven breiden we stapsgewijs uit op zo’n manier dat continuïteit is gewaarborgd. Zo willen we ook duurzamer aan de slag met reststoffen. We bieden veel mogelijkheden voor ondernemingen die willen inspelen op een circulaire economie. De stijgende interesse voor de binnenvaart heeft er nu ook toe geleid dat de lokale overheid is gestart met de opzet van een integrale visie op de haven van de toekomst. Sommige bedrijven die hun transport per vrachtwagens hebben verruild voor binnenwaterschepen verdienen met de inzet van deze alternatieve modaliteit zo’n 100.000,- per week. Dat nieuws verspreidt zich snel.” Gunstige positie De Overijsselse logistieke draaischijf heeft goede weg- en waterverbindingen met Rotterdam en Amsterdam. Daarnaast ligt de provincie pal op de in ontwikkeling zijnde North Sea Baltic TEN-T Corridor, de route tussen de ARA zeehavens, Bremen, Hamburg, Oost-Europa en de Baltische Staten. Overijssel benut intussen ten volle haar gunstige positie en heeft zich ten doel gesteld om het groeiende goederenvervoer optimaal toekomstperspectief te bieden met onder meer de verbreding van de bestaande weg- en waterverbindingen en de aanleg van nieuwe wegen en kanalen. “Bestaande regionale voordelen, waaronder de toepasbare wetenschappelijke kennis van de Universiteit Twente (UT), gaan we binnenkort ook méér voor het voetlicht brengen,” kondigt Havenlocaties 2020 - 49 Gramberg aan. ”We timmerden eigenlijk altijd al aan de weg, maar bekommerden ons te weinig om onze profilering. Uit nationaal oogpunt is het echter van belang, dat we POLO uitdragen. Daarom namen we als logistieke hotspot bijvoorbeeld deel aan een vanuit alle werelddelen uitstekend bezochte vakbeurs.” POLO nam het afgelopen jaar samen met Nederland Distributieland (NDL) en Oost NL het initiatief voor een gezamenlijke ‘Holland’ stand op de Transport Logistic Messe in München. Mark van Mast Port of Deventer Port of Deventer biedt qua oppervlak één van de grotere binnenhavens van Nederland en laat een enorme potentie zien voor de binnenvaart. Naast de aantrekkingskracht van A1 Bedrijvenpark en het innovatieve S/park manifesteert Deventer zich ook met de ophanden zijnde opening van een BCTN terminal tot circa 20.000 TEU. De haven van Deventer neemt een sleutelpositie in binnen het TEN-T vervoersnetwerk. Op dit moment ligt het op- en overslagcijfer op 1,1 miljoen ton voor bulkgoederen. Meer informatie: Port of Logistics Overijssel (POLO) ir. Janneke Gramberg, programmamanager POLO j.gramberg@overijssel.nl +316 5523 8517 www.portofdeventer.nl www.portoftwente.com www.portofzwolle.nl www.portoflogisticsoverijssel.nl <<
50 Online Touch Home