Nathan Habers, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders: ‘We willen voorop lopen’ “Het mooie van de nationale Green Deal is dat het een afsprakenpakket over de hele keten betreft, waarbij elke partner zijn commitment heeft bevestigd. Alleen is ook maar alleen en dan zouden we een veel langere weg hebben te gaan. Een goed uitgangspunt. Voor de zeevaart is de impact van de nationale Green Deal groot. We hebben een ambitie afgesproken om ten minste 70 procent van de uitstoot van CO2 te verminderen. Die klimaatdoelstelling ligt significant hoger dan de 50 procent doelstelling op wereldwijd niveau. We willen voorop lopen.” “Met de afspraak dat er voor 2030 een emissieloos zeeschip moet zijn, ligt er een enorme uitdaging. Daar zullen nog wel wat hersenpannen voor moeten worden gekraakt. Dat is goed, anders komen we er namelijk niet. De afspraak om in havengebieden de drempel te verlagen om zeeschepen aan de stekker te kunnen leggen zal bijdragen aan een schonere lucht in het havengebied. Daar hebben ook omwonenden direct profijt van, heel belangrijk.” “De KVNR heeft als ledenvereniging zelf natuurlijk geen schepen. Het zijn de reders die zelf op bedrijfsniveau de verduurzaming concreet moeten maken. Onze kracht zit hem in het bundelen van de collectieve behoefte, het houden van overzicht of we op koers liggen en het identificeren van kansen waarmee individuele leden aan de slag kunnen. Bovendien laten we natuurlijk zien wat we sector breed al doen en ambiëren. Dat doen we ook op Europees niveau en hebben ook Eurocommissaris Timmermans geroepen op dit mee te nemen in zijn Europese plannen.” Bas Buchner, Marin: Werken aan de machinekamer van de toekomst Marin is het instituut voor toegepast onderzoek voor de maritieme sector. Schepen schoner, slimmer en veiliger maken is het doel, legt directeur Bas Buchner uit. “Samen met TNO en TU Delft zijn wij de kennispartners in de Green Deal.” Vroeger was het eenvoudig, legt Buchner uit. “Je had een goede of een slechte dieselmotor en dat was het wel. Tegenwoordig zijn er zoveel meer mogelijkheden, waarbij de grote vraag is: hoe zet je die nieuwe energievormen in op een betrouwbare manier? “Op dit moment bouwen we één van onze testlocaties om naar een machinekamer van de toekomst, waarbij we ontwerpen maken voor onder meer brandstofcellen, batterijen en motoren en hoe je die aansluit op de scheepsschroef. Vervolgens onderzoeken we of die aandrijflijn schoon en veilig is. Hierin werken we – met TNO en TU Delft - samen met de sector en kijken we één, vijf en tien jaar vooruit. Dat levert nu al heel concrete adviezen op aan de sector. Eind maart vond ook de aftrap plaats van Zero-JIP, een onderzoeksproject naar een zero-emissie aandrijflijn dat door meerdere bedrijven wordt gefinancierd en waarin we meerdere prototypes ontwikkelen, bouwen en testen.” “De rol van de haven is voor ons belangrijk, als bunkerplaats voor nieuwe energievormen, voor walstroomvoorzieningen, maar ook als locatie om nieuwe aandrijflijnen te testen.” De Europese Green Deal Behalve de Nederlandse is er ook een Europese Green Deal. Dit betreft de klimaataanpak van de Commissie Von Der Leyen en ‘onze’ Frans Timmermans is daarvoor de verantwoordelijk eurocommissaris. Het programma stelt dat Europa voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent moet zijn dat niet meer bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Hiervoor is een routekaart opgesteld met maatregelen voor alle economische sectoren. Voor de scheepvaart gaat het om het betalen van belasting op brandstof en een emissiehandelssysteem voor de uitstoot van schepen. Ook wil de commissie een significant deel van (driekwart van) het wegvervoer van de weg naar spoort en water overhevelen. Een kilometerheffing en tolheffing moet hieraan bijdragen. regels over het bijmengen van biobrandstof lieten tot voor kort de binnenvaart buiten beschouwing.” Verder is stimuleren van samenwerking in de logistieke keten noodzakelijk, zegt Tachi. “De transitie naar een klimaatneutrale binnenvaart kan niet door de binnenvaart alleen gedaan worden, daar is de hele keten voor nodig.” Andere zaken die Tachi noemt, zijn een CO2administratie van de prestaties van de binnenvaart (het zogenoemde GLEC; de Global Log Emission Control) waardoor het mogelijk wordt appels met peren te vergelijken en de modal shift nog beter te positioneren. “Concreet betekent dit allemaal dat we in de tweede helft van dit jaar zicht willen hebben op hoe de subsidieregelingen eruit gaan zien en wat de voorwaarden voor het bijmengen van briobrandstoffen worden. Dan moet ook de studie naar het duurzaamheidslabel af zijn.” Maatschappelijke druk “Mijn wereld is die van de schepen, wat de schipper moet doen, is aan de ondernemer zelf. Wat is zijn ambitie op dit terrein? Wat wordt er van bovenaf Eric Janse de Jonge, NVB: ‘Het mag allemaal wel wat sneller’ Eric Janse de Jonge van NVB: “Onze rol als belangenbehartiger van de binnenhavens is klein. Voor de Green Deal trokken we samen op met CBRB en BLN-Schuttevaer. Voor de havens geldt dat we vooral de energietransitie goed op orde moeten krijgen, met andere voorzieningen. Een tweede punt is dat we de havens zelf duurzamer moeten maken. Neem als voorbeeld het ontgassen; dat wil je niet meer in de open lucht doen. Hoe we dat anders en beter kunnen doen, moet je samen organiseren. En ons derde punt is de bereikbaarheid van de havens. De NVB ondersteunt de binnenhavens door suggesties te doen over de beste aanpak en door het bij elkaar krijgen van de benodigde financiële middelen, van bedrijven en van de overheid. Het mag allemaal wel wat sneller, vind ik. De Green Deal is van juni vorig jaar en de eerste vergadering was pas eind maart; dat is onaanvaardbaar lang. Daarnaast kijken we reikhalzend uit naar hoe de voorwaarden voor de financiële ondersteuning eruit gaan zien. Overigens wil ik benadrukken dat de sector zelf ook graag bijdraagt en dat het niet van de overheid alleen afhangt.” opgelegd? Het is goed als er in de hele keten wordt samengewerkt om de doelen te bereiken. Eerst het laaghangende fruit plukken is verstandig; denk dan aan de biobrandstoffen en het installeren van katalysatoren. De maatschappelijke druk om duurzamer te worden, daar kun je straks niet meer omheen.” De partijen die de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens mede ondertekenden zijn behalve de Rijksoverheid; provincies, havens, maritieme brancheorganisaties, verladers, vervoerders, banken en kennisinstellingen. EICB voert voor de brancheorganisaties de verduurzamingsagenda voor de scheepvaart uit. Tachi: “Wij hebben ‘aan de voorkant’ input geleverd voor de Green Deal en hebben feedback geleverd op het concept. Wij zien zeker de toegevoegde waarde voor de sector om de slag te maken in reductie van uitstoot en in de energietransitie. Nu moeten we samen aan de slag.” Havenlocaties 2020 - 53 <<
54 Online Touch Home