62

Ontwikkelen van duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid: kansen voor binnenhavens! Zowel het regeringsbeleid als eisen van opdrachtgevers zijn steeds meer gericht op duurzaamheid. De binnenvaart en de binnenhavens zijn zich hier volop aan het voorbereiden. Binnen deze sector betekent duurzaamheid vooral het realiseren, gebruiken en hergebruiken van infrastructuur en gebieden zonder natuurlijke hulpbronnen onnodig uit te putten, de leefomgeving te vervuilen en ecosystemen aan te tasten. Dat is makkelijk opgeschreven, maar de vraag is: hoe realiseer je dit in de praktijk? O p dit moment is de binnenvaart op het gebied van goederenvervoer een van de schoonste modaliteiten. Maar als de binnenvaart deze duurzame voortrekkersrol wil blijven vervullen, dan is een structurele verankering van circulariteit en duurzaamheid in (de)centraal binnenhavenbeleid nodig. Juist hier zijn nog kansen te benutten. In dit artikel beschrijven wij onze visie op het benutten van deze kansen aan de hand van ontwikkelingen, die wij in het heden en in de nabije toekomst signaleren. De Haven van de Toekomst geldt hierbij als de spreekwoordelijke stip op de horizon. 1. Haven van de Toekomst: de stip op de horizon In 2017 is de Haven van de Toekomst door Movares beschreven. Destijds zijn ontwikkelingen geschetst op basis waarvan de verwachting is uitgesproken dat de haven ‘anno-toen’ (2017) sterk aan verandering onderhevig zou zijn. De binnenhavens ‘anno-toen’ functioneerden veelal als alleenstaande havens: zij hadden een relatief beperkt verzorgingsgebied, waarbij de focus lag op de eigen omgeving. De Haven van de Toekomst krijgt een andere rol in zijn omgeving. Richting de Haven van de Toekomst zouden deze binnenhavens zich op het thema Duurzaam Havenbeleid ontwikkelen tot havenregio’s waarin samenwerken centraal staat. Fysieke nabijheid bedrijven De (fysieke) nabijheid van bedrijven in een binnenhaven is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van kwalitatieve en kwantitatieve watergebonden en -verbonden bedrijventerreinen. Verschillende havenregio’s in ons land, zoals Arnhem-Nijmegen en Midden-Limburg, staan om deze reden voor een herstructureringsopgave. Om de herstructureringsopgave voor een binnenhaven in beeld te brengen, dient de kwalitatieve vraag naar watergebonden en -verbonden bedrijventerrein inzichtelijk zijn. Een manier waarop Movares deze behoefteraming visualiseert, is met behulp van een ArcGIS-kaart. Visuele weergave behoefteraming ten behoeve van herstructeringsopgave bedrijventerrein. 62 - Havenlocaties 2020

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication