de haven wordt afgehandeld. Bedrijven die in de haven gevestigd zijn, zijn verantwoordelijk voor hun eigen commerciële activiteiten en zij zijn degene die zorgen voor overslag in de haven. Wel kan de haven ervoor zorgen dat alle randvoorwaarden optimaal zijn voor het faciliteren van overslag. En die randvoorwaarden kunnen daarmee ondersteunend zijn aan de modal shift ambitie. Om modal shift optimaal te faciliteren is het belangrijk dat ook voor deelladingen een schip een haven weet te vinden en aandoet. Een goed voorbeeld hoe een haven(bedrijf) een bedrijf hierin kan faciliteren is door het aanpassen van haventarieven. Door bijvoorbeeld af te rekenen per daadwerkelijk overgeslagen container of daadwerkelijk overgeslagen ton, stimuleer je schepen om ook voor deelladingen de haven aan te doen. Bij haventarieven waarbij bijvoorbeeld m3 waterverplaatsing moet worden afgerekend, is het zeer kostbaar om voor een deellading een haven aan te doen. Uniformiteit in grondslagen En daarmee is gelijk de link gevonden. Om modal shift als haven optimaal te faciliteren is het van belang om uniforme grondslagen te hanteren. Let Uniformering grondslagen binnenhavengelden Hoog tijd voor de uniformering van de binnenhavengeldstructuur. Eén van de acties in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is de ontwikkeling van een model met uniforme grondslagen voor een binnenhavengeldverordening. Een belangrijk doel is mogelijke belemmeringen in het logistieke proces en de inzet van de binnenvaart hierbij weg te nemen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens heeft, samen met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer een eerste belangrijke stap gezet om deze actie uit te kunnen voeren. Onder begeleiding van haveneconoom Bart Kuipers heeft een afstuderende masterstudent zich de afgelopen maanden gebogen over de binnenhavengeldstructuur. Doel van het onderzoek is tot een wetenschappelijk onderbouwd model met grondslagen van het binnenhavengeld te komen. Knelpunten huidige binnenhavengeldstructuur Het onderzoek heeft een aantal knelpunten blootgelegd bij de huidige binnenhavengeld regelingen. Het onderzoek heeft eveneens bevestigd dat de huidige gehanteerde historische grondslag, vaak gebaseerd op het maximale laadvermogen, en het weekbriefje, een barrière vormen voor het optimaliseren van efficiëntie en het vergroten van de modal split van de binnenvaart. Een ander op: dit betekent niet dat tarieven gelijk moeten zijn in havens. Want, elke haven heeft een eigen lokale en regionale economie en welk gedrag een haven wil stimuleren is afhankelijk van deze economie. Wel betekent het dat de modal shift beweging er baat bij heeft als havens kiezen voor moderne en uniforme grondslagen. Meer beweegredenen Uiteraard zijn er meer motieven om haventarieven te uniformeren. Modal shift is slechts één van de voorbeelden die laat zien dat uniforme haventarieven en moderne grondslagen logistieke optimalisatie ondersteunt. Een andere reden om moderne en uniforme haventarieven in te voeren is bijvoorbeeld duurzaamheid of digitalisering. Een goed voorbeeld van uniformiteit op het gebied van duurzaamheid is de Green Award voor binnenvaartschepen. Green Award is een keurmerk voor schepen die aan hoge eisen op het gebied van veiligheid en milieu voldoen. Het Green Award Certificaat geeft schepen toegang tot meerdere voordelen, inclusief korting op havengelden. De certificering is gebaseerd op een programma van eisen. Dit is compact gehouden en heeft betrekking op motoren, technische uitrusting aan boord en het gedrag van de bemanning. Door dit programma van eisen is gekozen voor een uniforme manier om duurzaamheid van binnenvaartschepen meetbaar te maken. Door als haven korting aan te bieden aan houders van een Green Award kies je voor een uniforme wijze van stimuleren van duurzame schepen. Tot slot Port Solutions Rotterdam (PSR) is een expert op het gebied van havens en logistiek en kan adviseren over en ondersteunen bij het opzetten van een moderne en uniforme haventariefstructuur. << Meer informatie: Marieke Vavier vavier@portsolutionsrotterdam.nl 06-16147598 Marieke Vavier op het getrapte systeem van de Green Award Foundation of een vergelijkbaar geaccepteerd label systeem. Links Koen de Korte, rechts Bart Kuipers. ongewenst effect is dat verschillende grondslagen in de havengeldverordeningen een belemmering zijn voor het verzamelen van data en het meten van prestaties. Academische literatuur toont aan dat historische grondslagen een remmende werking hebben op economische groei. Grondslagen Zowel academische literatuur als havengebruikers onderbouwen dat grondslagen gebaseerd op werkelijk verbruik zorgen voor optimale economische groei, rechtvaardigheid en vergroening. Gebaseerd op wetenschappelijke argumenten worden drie grondslagen voorgesteld: - Tijd: een tijdgebonden grondslag gebaseerd op de werkelijke verblijftijd in de haven; - Kwantiteit: een kwantitatieve grondslag gebaseerd op werkelijk overgeslagen ton/container; - Vergroening: een groene grondslag gebaseerd Uniformering Uniformering van regelgeving, zoals een havengeldverordening, biedt voordelen aan zowel havenbeheerders als havengebruikers. Naast het bereiken van de gestelde doelen - economische groei, rechtvaardigheid en vergroening - heeft uniformering van het binnenhavengeld een extra spin-off effect. Positieve effecten van uniformering zijn bijvoorbeeld: verlaging van transactiekosten, faciliteren van de handel, schaalvoordelen en een efficiëntere supply-chain. Nederlandse binnenhaven: uniformeer uw havengeldverordeningen! De voorgestelde uniformering van de havengeldgrondslagen heeft grote voordelen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens, het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer roepen de Nederlandse binnenhavens dan ook op om hun havengeldverordeningen te uniformeren. Voor meer informatie: Nederlandse Vereniging van Binnenhavens: l.pater@binnenvaart.nl Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart: r.kasteel@binnenvaart.nl Koninklijke BLN-Schuttevaer: lenyvantoorenburg@bln.nl Havenlocaties 2020 - 71
72 Online Touch Home