infographic | duurzaamheid & circulariteit Bijdrage aan de duurzame/circulaire economie op het bedrijventerrein Willem Alexander € 540 - 630 MILJOEN 90% CIRCULAIRE ECONOMIE 90% Bedrijven die bijdragen aan de duurzame/ciculaire economie Bedrijven die (nog) niet bijdragen aan de duurzame/ciculaire economie 2,5 MILJOEN ton vervoer over water 10% Hoe zijn de sectoren op het bedrijventerrein circulair met elkaar verbonden? Bedrijventerrein Willem-Alexander www.meestduurzamebedrijventerreinen.nl 1120 BANEN Welke sectoren bevinden zich op het bedrijventerrein Willem-Alexander? €600 – €700 MILJOEN OMZET Waarvan 90% duurzame/ circulaire omzet is 88% MAAKINDUSTRIE 3% BOUWNIJVERHEID 5% (GROOT)HANDEL 2% LOGISTIEK/VERVOER 2% DIENSTVERLENING CO CO CO CO C S C BEDRIJVENTERREIN WILLEM-ALEXANDER CO Het unieke bedrijventerrein Willem-Alexander in Roermond, één van de meest circulaire bestaande CO bedrijventerreinen aan de Maas http://www.BIZ-WA.nl bulkoverslag van met name zand en grind voor vooral het Duitse achterland en voeders voor twee regionale agroproducenten Agrifirm en Vitelia. Voor het bedrijventerrein hanteren we het beleid dat er logistieke activiteiten plaatsvinden die echt toegevoegde waarde leveren. Dus niet alleen opslag, maar ook value added logistics.” Blueports Limburg Alle Limburgse binnenhavens werken al sinds 2011 samen met de provincie en Rijkswaterstaat in Blueports Limburg. “Via Blueports werken we echt goed samen. We hebben hier ook maar één waterweg, de Maas, en dat bindt ons. Onderwerpen waar we samen aan werken zijn onder andere de haventarieven, het sluis/stuwbeheer, promotie en lobby. Als Venrayse wethouder heb ik bijvoorbeeld in Brussel niet veel te zoeken, via Blueports en de nationale samenwerking in de topcorridors kan dat veel beter. Ik denk graag in de kracht van het geheel.” Samen met Venlo De gemeente Venray zoekt daarnaast de samenwerking met het even verderop gelegen Venlo, vertelt Loonen. “We zijn bewust ook aandeelhouder in Greenport. Venlo is maar twintig kilometer 8 - Havenlocaties 2020 verderop. We bijten elkaar net niet, net wel; maar er is koek genoeg voor iedereen dus er is sowieso geen ‘probleem’. De samenwerking met Venlo én met Rotterdam is goed. Willen we voldoen aan de modal shift en aantrekkelijk blijven voor de sector, dan is de ontwikkeling van Greenport belangrijk. Venray past daarin als hub voor Venlo, als een steunpilaar als het ware. Venray probeert de modal shift te promoten, maar als kleine gemeente de wereld bestormen is lastig. Vandaar onze aansluiHaven Maasgauw ting bij Greenport. Daarnaast geldt: als de markt weet dat je wat te bieden hebt, dan weten ze je wel te vinden.” NVB-jaarcongres Venray is op 2 oktober gastheer van het NVBjaarcongres. Een van de thema’s is ‘grensoverschrijdend’. “In Limburg werken we als gezegd goed samen onder de vlag van Blueports. Dat doen we bijvoorbeeld met de The Brightlands
9 Online Touch Home