3

Limburg logistieke hotspot Limburg heeft zich in sneltreinvaart ontwikkeld tot een logistieke hotspot. De 16 binnenhavens, (NL-BE) aan de Maas en het Albert kanaal, die zijn verenigd in Blueports, spelen daarin een cruciale rol. Ze vormen onmisbare schakels in het goederenverkeer en de overslag tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen en het Europese achterland. Natuurlijk heeft Limburg de ambitie om logistieke hotspot te blijven en mee te gaan in de groeiende vraag. Omdat de provincie staat voor meer en blijvende werkgelegenheid in de logistiek en warehousing, voor welvaart en voor een economisch gezonde BV Nederland. Net zoals de laatste decennia blijven overheden en bedrijfsleven daarom investeren in uitbreiding en modernisering van havens en vaarwegen. In langere kades, verhoogde bruggen, geautomatiseerde 24-uurs sluizen, maar vooral ook door het inzetten op slimme ICT, robotisering, monitoring, digitalisering en het delen van robuuste data. Van een lineaire keten naar een cloudnetwerk waar de lading of het pakketje zelf multimodaal zoekt naar de beste oplossing! Investeringen die naadloos passen in de Europese plannen voor een economie die volledig draait op duurzame energiebronnen. Dat betekent dat het goederenvervoer een grote slag moet maken. Nog te veel spullen worden over dichtslibbende wegen vervoerd, waarbij het milieu belast wordt met CO2 en stikstof. Dat kan en moet anders. Het water biedt de oplossing; capaciteit op de Maas en kanalen en in de havens is er voldoende. Maar er is méér dan ons eigen binnenland. Te veel containers worden ook na aankomst in de binnenhavens op trucks gezet om hun weg te vervolgen richting België, Duitsland en de rest van Europa. De échte slag naar duurzaamheid, naar méér goederenvervoer over spoor en water, vergt internationale samenwerking. En het is mooi om te zien dat de BelgischLimburgse havens van Lanaken, Genk, Beringen, Meerhout, Mol en Geel ook zijn aangehaakt bij het Blueports samenwerkingsverband. Grenzeloos is er nog een wereld te winnen. Daarom ben ik blij dat dit het thema is van het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Te houden overigens op 6 oktober in Venray, een stad met een binnenhaven in een van de grootste geïntegreerde gebiedsontwikkelingen van Nederland namelijk Ooijen-Wanssum. Ik wens u allen een inspirerende dag met veel nieuwe, grensverleggende ideeën. Stephan Satijn, gedeputeerde Economie, Onderwijs en Grondbeheer Havenlocaties 2022 - 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication