6

De opgave van de stad: maak ruimte voor werk R Foto: Hans Tak In Rotterdam werkt de gemeente samen met ondernemers, ontwikkelaars en kennisinstellingen aan een toekomstbestendige economie. Doel: de juiste bedrijven op de juiste plek krijgen, binnen een stad waar de ruimte schaars is en de druk op bedrijventerreinen toeneemt. In Spaanse Polder en bedrijventerrein Noordwest zoeken beleidsmakers en ondernemers samen naar manieren om te investeren in de revitalisering van het bedrijventerrein door te intensiveren en verduurzamen in de gebouwde omgeving en gezamenlijk te investeren in de buitenruimte. Niet vanuit beleid alleen, maar vooral in de praktijk, met concrete pilots en projecten. 6 - Industrie- en bedrijventerreinen 2025/2026 oel van der Bolt, projectleider Bedrijfsruimte bij de gemeente Rotterdam, schetst waarom iedereen om tafel zit: het vestigingsklimaat voor bedrijven moet steviger worden ontwikkeld, met de Spaanse Polder (inclusief Noordwest) als oefenruimte én voorbeeld. De energie- en circulaire transitie vraag extra ruimte en Rotterdam wil de (kennisintensieve) maakindustrie behouden “We willen dat er voldoende bedrijfsruimte is, en van voldoende kwaliteit. Voor grote gebruikers in hoge milieucategorieën tot en met de mkb’er in de spreekwoordelijke garagebox in de stadswijk. Het volume aan werkruimte staat al jaren onder druk, dat willen we stoppen”, zegt Van der Bolt. Met Van der Bolt aan tafel zitten Gabor Everraert, teammanager Ruimtelijke Economie bij de gemeente Rotterdam; Mees Verkerk, projectmanager/accounthouder bedrijven Spaanse Polder en Noordwest; Astie Bhattoe, programmamanager uitvoeringsprogramma Spaanse Polder en Noord-West; Matthijs Zorn, vestigingsdirecteur van Bidfood en Auke Brugmans, docent-onderzoeker bij het lectoraat Gebiedsontwikkeling en Transitiemanagement van de Hogeschool Rotterdam. Marktpartijen zijn nodig De inzet die Van der Bolt noemt, heeft bestuurlijke prioriteit. Van dit college mag de hoeveelheid bedrijfsruimte niet afnemen en wil het waar mogelijk toevoegen, zuinig zijn op bedrijven in de hogere milieucategorieën en watergebonden activiteiten, en vooral: slimmer met de schaarse meters omgaan. Sturen op het reserveren van hoge milieucategorieën voor bedrijven die het nodig hebben,, intensiever grondgebruik, betaalbaarheid en mengen van wonen en werken. “Maar dat kunnen we niet alleen. We hebben marktpartijen nodig die willen meedenken en meedoen”, aldus Van der Bolt. Ambities concreet maken Gabor Everraert, teammanager Ruimtelijke Economie, vat het als volgt samen: “Het is mooi als je ambitie hebt, maar we willen vooral concreet zijn. Daarom brengen we cases naar voren en vragen we aan de markt: ondersteunt dit de boodschap, en hoe landt dit bij marktpartijen”, zegt hij. Astie Bhattoe, programmamanager voor Spaanse Polder, heeft de vertaling van visie naar praktijk op haar bord. “Er ligt een gebiedsvisie en we hebben met de bedrijvenraad Spaanse Polder Noordwest (vergelijkbaar met een wijkraad in een woonwijk -red.) een ambitiekaart gemaakt. Mijn opdracht is die ambities concreet te maken in een uitvoeringsprogramma, inclusief financieringsroutes en betrokken partners. Dat is geen papieroefening: we organiseren ateliers met ondernemers, investeerders en eigenaren. De vraag is simpel en lastig tegelijk: wat gaan we waar

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication