Veel bedrijfshallen op industrieterreinen stammen uit de jaren 80 en 90 en vormen al snel een bottleneck. Ze zijn vaak niet hoog genoeg, slecht geïsoleerd en flink gedateerd. Wie hiervan af wil, staat voor de keuze: nieuwbouw of renovatie? T.C. v.d. Dool bv heeft een antwoord: dakverhoging en slimme renovatie. T.C. v.d. Dool bv tilt bedrijfsruimten naar hoog niveau H et revitaliseren en verduurzamen van bedrijfsterreinen is een flinke opgave. “En dat is precies wat we doen”, zegt Vincent van den Dool, directeur-eigenaar van T.C. v.d. Dool bv, specialist in dakverhoging en renovatie van bedrijfsruimten. “Veel bedrijfspanden op bestaande industrieterreinen zijn laag en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd”, zegt technisch-directeur en mede-eigenaar Marco van Ardenne. “Het verhogen van het dak kan dan een goede oplossing zijn.” Van den Dool: “Extra hoogte maakt een pand meer geschikt voor uiteenlopende bedrijfsactiviteiten, van logistiek en opslag tot productie en assemblage.” Hoogte is niet het enige wat ontbreekt aan deze vaak verouderde bedrijfspanden. Ze ontberen ook goede isolatie, moderne installaties en een representatieve uitstraling. “Wij moderniseren en verduurzamen bedrijfsruimten volledig met behoud van de bestaande constructie en fundering.” En dat is exact de meerwaarde van renovatie boven nieuwbouw: voortbouwen op bestaand. Renovatie kostenbesparend en duurzaam De argumenten voor dakverhoging en renovatie boven nieuwbouw zijn evident. “De kosten zijn veel lager”, zegt Van Ardenne. “Ga maar na, de fundering, constructie, het leidingwerk, aansluitingen, alles blijft intact. We verbruiken daardoor veel minder materiaal: 70% wordt hergebruikt. Dat is 62 - Industrie- en bedrijventerreinen 2025/2026 ook duurzamer door minder CO2, dankzij minder transport en minder productie. Er is ook geen stikstofprobleem, want je situeert alles op dezelfde locatie. En we bouwen sneller: in een derde van de tijd.” “Maar”, werpt Van den Dool op. “soms valt nieuwbouw gunstiger uit. Dan zijn we daar ook eerlijk over. We starten altijd met een nauwkeurige schouw. Vervolgens berekent onze eigen construcWaalwijk Van der Valk Shipyards Zes meter dakverhoging: van 8 naar 14 meter voor jachtbouwer Van der Valk. Volledig nieuwe beplating en constructieve aanpassingen. Zes meter in één lift was nieuw: T.C. v.d. Dool bedacht hiervoor een oplossing ter plaatse. Tevens volledige renovatie. Resultaat: ook de grote jachten worden voortaan in z’n geheel in dezelfde hal gebouwd. YouTube: Van der Valk verhogen en renovatie
63 Online Touch Home