15

“Het vergroenen van warehouses maakt logistiek duurzamer en klimaatbestendiger.” Marc Wichman, projectleider ketensamenwerking bij Koninklijke VHG: “De leden van Koninklijke VHG spelen een cruciale rol bij het vergroenen van distributiecentra. Door samen te werken met TLN kunnen we ondernemers inspireren en ondersteunen bij het benutten van deze groene kansen.” Beide brancheorganisaties denken dat veel meer distributiecentra een vergroeningsslag kunnen maken met eenvoudig te realiseren initiatieven. Denk hierbij aan het beplanten van de binnen- en buitenkant van de warehouses, maar ook nestkasten, insectenhotels en bijen- en vleermuiskasten. Naast de voordelen voor mens en natuur zijn groene warehouses ook goed voor de portemonnee. Zo zorgt vergroening voor lagere energiekosten en voor waardevermeerdering van het vastgoed. Plus, het laat zien dat de sector zich de kritiek over de ‘verdozing’ van het landschap niet alleen aantrekt, maar er ook actief mee aan de slag gaat. Zo geeft TLN invulling aan de missie om bij te dragen aan een schoner, slimmer en socialer Nederland. Ruimte voor logistiek Maar zoals algemeen bekend: de ruimte in Nederland wordt steeds schaarser. Niet alleen fysieke ruimte maar ook vraagstukken rondom milieuruimte en waterberging zijn bepalend voor de koers die Nederland de komende jaren kan varen. Ondertussen eisen geopolitieke spanningen dat Nederland strategische voorraden aanhoudt van essentiële zaken zoals voedsel, medicijnen en energiedragers. Anders gezegd: het belang van logistieke hubs - nodig om goederenstromen te optimaliseren, onnodige voertuigkilometers te voorkomen en bedrijven te bevoorraden - wordt alleen maar groter. TLN maakt zich daarom sterk voor ruimte voor logistiek vastgoed in Nederland. Bijvoorbeeld door de recente oproep aan de Tweede Kamer om logistiek meer ruimte te geven bij de ruimtelijke inrichting van Nederland als partner in de Logistieke Alliantie, een samenwerking tussen TLN en 16 andere organisaties die actief zijn in logistiek en handel(sketens). Volgens de Alliantie neemt logistiek vastgoed slechts 0,1 procent van de totale oppervlakte van Nederland in beslag, terwijl de sector essentieel is voor het draaiende houden van de economie en samenleving. “Logistiek is geen luxe,” aldus Alliantievoorzitter Elisabeth Post, “maar een noodzaak.” Dan maar de lucht in? Maar omdat zowel het ruimtegebrek als de almaar stijgende vraag naar beroepsgoederenvervoer een Logistiekvastgoed 2025 - 15 gegeven is, moet er buiten de box worden gedacht. Is bijvoorbeeld meerlaags bouwen de oplossing? Om die vraag te kunnen beantwoorden, vroeg TLN Kazu Boin, student aan de Technische Universiteit Eindhoven, om de voor- en nadelen te onderzoeken van bouwen de hoogte in. Boin concludeerde dat meerlaags efficiënt kan zijn als je je dicht bij een logistiek knooppunt wilt positioneren of wanneer je gebonden bent aan een bepaalde locatie. Daarnaast biedt een dubbellaags warehouse de mogelijkheid om meerdere logistieke operaties op één locatie te centraliseren. Daar staat tegenover, aldus Boin, “dat het een flinke investering is. Bij een dubbellaags warehouse liggen de bouwkosten per vierkante meter 25 tot 50 procent hoger ten opzichte van een enkellaags.” Zo is het ontwerp complexer: er moeten dragende vloeren op hoogte komen. Bovendien zijn er voorzieningen noodzakelijk zodat vrachtwagens de verdiepingen kunnen bereiken. Deze elementen nemen ruimte in beslag wat betekent dat een tweede verdieping geen automatische verdubbeling van de opslagcapaciteit oplevert. Daarnaast vormt de ondergrond een uitdaging. Door de beperkte draagkracht van de bodem in Nederland zijn heipaalconstructies vaak noodzakelijk om verzakkingen te voorkomen en de stabiliteit van het gebouw te waarborgen. Is meerlaags de toekomst? Op de korte termijn is meerlaags bouwen volgens Boin geen oplossing. Nederland heeft geen megaElisabeth Post “Logistiek is geen luxe, maar een noodzaak.” steden en de afstanden binnen onze steden zijn relatief kort. Bovendien beschikt Nederland over een goede infrastructuur, waardoor distributie efficiënt kan worden uitgevoerd. Maar op de lange termijn lijkt verticaal bouwen onvermijdelijk. De vraag naar opslagcapaciteit blijft immers groeien, terwijl de beschikbare grond steeds schaarser wordt. ‹‹ www.tln.nl

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication