29

Coffee zien ook de voordelen, maar geven aan dat er flexibiliteit nodig is in contracten en operationele processen om de overstap naar hubs succesvol te maken. Wat nu? De volgende stap Met positieve reacties van de stakeholders wordt nu gekeken naar vervolgstappen om het model verder te ontwikkelen. De belangrijkste aandachtspunten zijn: • Financiële prikkels: Hoe zorgen we ervoor dat leveranciers profiteren van lagere kosten? • Standaardisatie van hubs: Om logistiek efficiënter te maken in meerdere steden. • Balans tussen service en efficiëntie: Klanten verwachten betrouwbare leveringen, ondanks minder frequente bezorgingen. Een bijzondere prestatie van dit project is dat het ook binnen de onderwijsinstellingen zelf tot concrete verandering heeft geleid. Dankzij de aandacht die het project kreeg op de Hogeschool Rotterdam, zijn de studenten erin geslaagd de ZE-zone in Rotterdam uit te breiden en is de eigen campus op de Kralingse Zoom hieraan toegevoegd. Daarnaast wordt gekeken of emissievrij leveren en Zero Emmisie Zone Rotterdam Het project werd begeleid door Ewoud Moolen burgh (Hogeschool Rotterdam), een van de drijvende krachten achter het onderzoek. “De inzet van een hub kan een groot verschil maken in de reductie van emissies en voertuigbewegingen in de stad. Maar succes hangt af van hoe goed alle betrokken partijen samenwerken en hun processen aanpassen.” – Ewoud Moolenburgh Belangrijkste resultaten: Minder emissie, meer logistieke uitdagingen Uit de kwantitatieve analyse bleek dat de hub-aanpak grote voordelen biedt voor duurzaamheid: • 40-80% minder CO₂ en NOx-uitstoot dankzij emissievrije laatstemijlleveringen. • 30-60% minder ritten door gebundelde leveringen. • Minder verkeersdrukte en congestie op de campus, wat de bereikbaarheid en leefbaarheid verbetert. Toch bleek uit de kwalitatieve analyse dat de voordelen niet gelijk verdeeld zijn over de verschillende stakeholders. Voor universiteiten en de gemeente is de winst duidelijk: minder verkeer, lagere emissies en een duurzamer logistiek proces. Voor leveranciers en logistieke bedrijven brengt de nieuwe aanpak echter uitdagingen met zich mee: • Langere levertijden: Leveringen kunnen 1 tot 2 dagen vertraging oplopen. • Minder flexibiliteit: Leveringen worden minder frequent, wat intern meer planning vereist. • Onzekere kostenstructuur: Sommige partijen besparen kosten, terwijl anderen juist te maken krijgen met extra uitgaven voor handling in de hub. Volgens Moolenburgh was dit een cruciaal punt in het onderzoek: “Een hub is niet per definitie goedkoper of efficiënter voor iedere partij. De winst zit in de totale keten, maar de verdeling van die winst moet goed worden afgestemd tussen de stakeholders.” Voor de gemeente Rotterdam is deze transitie noodzakelijk om aan de ZEZ-wetgeving te voldoen. Leveranciers zoals CWS en Maas Logistiekvastgoed 2025 - 29 leveren via een hub in de toekomst als voorwaarde kan worden meegenomen in de inkoopcontracten. Het Living Lab City Logistics heeft laten zien dat samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden noodzakelijk is om tot succesvolle innovaties in stadslogistiek te komen. De volgende stap is het opzetten van een pilot om de oplossing op grotere schaal te testen. Conclusie: Een model voor duurzame stadslogistiek Het Living Lab Stadslogistiek toont aan dat een consolidatiehub met elektrische laatste-mijlleveringen een effectieve manier kan zijn om emissies en verkeersdrukte in steden te verminderen. Maar de juiste verdeling van kosten en voordelen tussen alle betrokken partijen blijft een uitdaging. Met de invoering van Zero Emissie Zones in 29 Nederlandse steden bieden de resultaten van dit onderzoek een belangrijke routekaart voor bedrijven en beleidsmakers die willen inspelen op de nieuwe realiteit van stedelijke logistiek. ‹‹ Over NDL en de sectorverbinding NDL (Nederland Distributieland) is een vereniging die de Nederlandse logistieke sector in het buitenland promoot met als doel nieuwe logistieke kansen naar Nederland te halen en de internationale concurrentiepositie te versterken. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met NDL, dat actief innovatieve stedelijke logistieke oplossingen ondersteunt. Het Living Lab Stadslogistiek-project werd in februari 2024 gepresenteerd door Ewoud Moolenburgh tijdens het NDLevenement “The future of e-fulfilment”. Dit onderstreept de relevantie van het project voor bedrijven die zich voorbereiden op zero-emissie logistiek. www.ndl.nl

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication