met de brandweer en de verzekeraar, die vanaf dag één betrokken moeten zijn.” Thoma: “Omdat veel van wat we op dit vlak doen nieuw is, kun je het niet altijd toetsen aan bestaande normen. Daarom kan het belangrijk zijn om, zoals onlangs, een levensgrote testopstelling te laten maken om te zien wat er bijvoorbeeld gebeurt als er een heftruck overheen rijdt. Wat zijn de trillingen? Hoe zit het met geluid en brandveiligheid? Er is veel onderzoek nodig om aan te tonen dat voldaan wordt aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) en aan aanvullende eisen van verzekeraars.” “Houtbouw stelt andere eisen,” vervolgt Van Gilse. “Er is bijvoorbeeld een speciaal vochtbestek nodig voor productie, transport, opslag en montage op de bouwplaats.” Thoma: “Horizontaal bouwen is gangbaar, maar voor houtconstructies werk je liever verticaal om snel een dak aan te kunnen brengen. Ook dat vraagt om een aangepaste bouwvolgorde.” Energiescan essentieel “Vanwege de druk op het elektriciteitsnet is een energiescan tegenwoordig standaard bij onze projecten” aldus Van Meerwijk, “Voor een project wordt als eerste de netaansluiting of verzwaring ervan aangevraagd en zijn we continu in overleg met de netbeheerder. We analyseren altijd eerst het contractueel vermogen – vaak is dat onduidelijk. Daarna maken we op basis van onze uitgebreide ervaring met gemechaniseerde dc’s aan de hand van onze energiescan een energieprofiel. Opdrachtgevers hebben daar in een vroeg stadium vaak nog geen zicht op.” Het energieprofiel modelleert Sweco op basis van de maximale contractvermogens, het te verwachtte gebruik van Eric Thoma Peter van Meerwijk Joost van Gilse “Duurzaamheid wordt steeds meer een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van onze opdrachtgevers. Die ambitie herkennen we en past goed bij ons” de opdrachtgever én de toepassingen van duurzame energieopwekking en -opslag. “We kunnen op basis van de verschillende functiegebieden en gewenste logistieke systemen al vroegtijdig inzicht bieden in zowel het te verwachtte energieverbruik per moment, als in de eventueel toe te passen optimalisaties van het energieprofiel en het energieverbruik (zoals PV-panelen en energieopslagsystemen). Ook de elektrificatie van de logistieke vervoersbewegingen nemen we hierin mee. We kijken naar de verwachtte groei van de vloot, het gemiddelde laadprofiel van de vloot gebaseerd op korte en lange ritprofielen en de laadinfrastructuur die hiervoor aanwezig dient te zijn.” Stikstof Soms kan (tijdelijk) een noodstroomvoorziening in het energiesysteem nodig zijn om met name in winterperiode voldoende vermogen te garanderen. Omdat dit van invloed is op de stikstofuitstoot, beïnvloedt dit ook het aantal vrachtbewegingen. Eric Thoma: “Daarom kunnen we tegelijkertijd ook een stikstofanalyse maken om het aantal vervoersbewegingen te analyseren en te zien of dit een knelpunt vormt. Ons advies strekt zich uit over verschillende niveaus van energiebeheer. We analyseren piek- en daluren in energieverbruik, we identificeren potentiële besparingsmogelijkheden door middel van slimme laadstrategieën en we integreren duurzame energieoplossingen zoals zonnepanelen en energieopslag. Alles met een integrale benadering die niet alleen voldoet aan de stikstofwetgeving, maar ook de operationele efficiëntie van de distributiecentra optimaliseert.” Daarnaast kan Sweco de mogelijkheden van een eventueel microgrid in beeld brengen, waarbij het energieprofiel van meerdere bedrijven in een gebied gecombineerd en geoptimaliseerd kan worden. Samenwerking en ambitie Van Gilse: “We zien dat onze opdrachtgevers duurzaamheid steeds meer als integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering en van hun huisvesting zien. Die ambitie herkennen we en past goed bij ons.” Ons dienstenpakket voor het ontwerpen en engineeren van duurzame bedrijfshuisvesting en logistieke processen strekt zich uit tot CO2 portages of een volledige Life Cycle Analysis (LCA) rap– van grondstofwinning tot hergebruik. “Binnen Sweco kunnen we veel extra kennis en ervaring betrekken op het gebied van bijvoorbeeld milieu, energie en houtbouw. Daar zie je de toegevoegde waarde van onze overname door Sweco.” www.sweco.nl ‹‹ Logistiekvastgoed 2025 - 31
32 Online Touch Home