D e ideale locatie van een CEH is bij de ontsluiting van een bedrijven- of distributiepark, tussen de hoofdweg en het betreffende park. Wetende dat 95% van het goederenvervoer van en naar deze parken gaat. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan de doelstelling van de European Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR) – de Verordening betreffende infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen De definitie van een Clean Energy Hubs is in de loop van de jaren op een paar punten aangepast. Net zoals er in de energietransitie geanticpeerd moet worden op ontwikkelingen, moeten wij dat als programma ook! Onze doelstelling is honderd Clean Energy Hubs in 2030. Nu zijn dat er 55, verspreid over heel Nederland. Dit jaar komt er weer een aantal bij. Kansen benutten Waar mogelijk wordt het leveren van brandstof en energie op die locaties gecombineerd met andere functies, zoals eerder omschreven. Er is geen bauwdruk voor een Clean Energy Hub. Het is maatwerk. Het idee is, dat de Clean Energy Hubs met hun aanbod van alternatieve energiebronnen gaan bijdragen aan de verduurzaming van zwaar goederenvervoer. De gecombineerde functies zorgen ervoor dat het aanbieden daarvan, ondanks het nog geringe aantal afnemers van die duurzame bronnen, nu al commercieel haalbaar en aantrekkelijk is. Wat ook belangrijk is om te beseffen dat de grond in Nederland duur en schaars is. Door een aantal zaken samen te brengen creëer je een soort van facility center voor bedrijvenparken en distributiecentra. Het is belangrijk en interessant de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten in plaats van allemaal stand-alone oplossingen te bedenken, die uiteindelijk veel meer ruimte innemen. Omgevingsvisie Provincies kunnen hierbij een belangrijke rol spelen door het concept van Clean Energy Hubs in hun omgevingsvisies op te nemen. Deze worden nu opgesteld. Daarmee kunnen provincies een efficiënter Clean Energy Hub van Greenpoint in Veghel Theo Heinink, business developer Clean Energy Hubs ruimtegebruik door het combineren van functies stimuleren. Het is belangrijk het kip-ei-probleem op te lossen, dat al jaren speelt bij het verduurzamen van het zware wegtransport. Zonder vraag geen aanbod en zonder aanbod geen vraag. In dit programma zetten we ons daarom in voor de komst van een dekkend landelijk netwerk van Clean Energy Hubs. Daarmee creëren we de infrastructuur die transporteurs nodig hebben voor het verduurzamen van hun wagenpark. Met hen gaan we ook actief het gesprek aan over de kansen en mogelijkheden die er voor hen zijn om te vergroenen. Ook willen wij helpen samen met overheden en bedrijfsleven te zorgen dat de Clean Energy Hubs op plekken komen die praktisch en aantrekkelijk zijn voor transportbedrijven. Dat zijn hoofdzakelijk locaties aan de rand Logistiekvastgoed 2025 - 51
52 Online Touch Home