State-of-the-art warehouses als groeimotor in grensregio’s: kansen en uitdagingen Auteur: Kees Verweij, Partner bij Buck Consultants International De ruimtelijke dynamiek voor nieuwe warehouses in Nederland is de laatste jaren snel veranderd. Waar in de Randstad gebrek aan ruimte, personeel en hoge grondprijzen de boventoon voeren, bieden regio’s waar de bevolkingsgroei achterblijft in de praktijk steeds meer kansen voor de ontwikkeling van state-of-the-art warehouses. Deze regio’s kunnen dankzij hun ligging aan de grens van Nederland, infrastructuur en beschikbaarheid van ruimte een aantrekkelijk alternatief vormen voor grootschalige logistieke operaties. Maar er zijn ook stevige uitdagingen: er kan door de beperkte bevolkingsgroei krapte op de arbeidsmarkt zijn, en ook huisvesting voor arbeidsmigranten moet gerealiseerd kunnen worden. Wat is de potentie van warehouses in regio’s met achterblijvende bevolkingsgroei? Strategisch belang van warehouses voor regionale economieën. Warehouses vormen de ruggengraat van flexibele logistieke ketens. Ze zijn essentieel voor bedrijven voor just-in-time belevering, voorraadbeheer en als schakel tussen productie en distributie. In regio’s waar de economische activiteit door achterblijvende bevolkingsgroei onder druk staat, kunnen warehouses ook een aanjaagfunctie vervullen: ze laten lokale bedrijven meeprofiteren van de dynamiek, kunnen toeleveranciers aantrekken, en zetten regio’s meer op de kaart als logistieke hotspots. Cruciaal is wel dat de ruimtelijke inpassing van warehouses zorgvuldig gebeurt – afgestemd op lokale landschappelijke 72 - Logistiekvastgoed 2025 waarden, capaciteit van bedrijventerrein en wegen en maatschappelijke en economische doelen. Economische herontwikkeling van grensregio’s. De vestiging van een logistiek warehouse brengt directe en indirecte werkgelegenheid met zich mee: van orderpickers tot IT-specialisten, en van transporteurs tot onderhoudspersoneel. Zeker in regio’s met afnemende bevolkingsgroei aan de grenzen van Nederland, waar de werkgelegenheid in de traditionele industrie vaak is afgenomen, kunnen logistieke warehouses zo nieuwe perspectieven bieden. Gemeenten in deze regio’s investeren dan ook steeds vaker in herontwikkeling van strategisch gelegen bedrijventerreinen, juist om deze economische impuls aan te trekken en lokale bedrijven extra kansen te geven. Voorbeeld 1: Farma warehouse Yusen Logistics in Hulst (Zeeuws-Vlaanderen) Het in augustus 2024 geopende warehouse van 25.000 m2 van deze Japanse dienstverlener in Hulst is gericht op farmaceutische logistiek, een sector waarin betrouwbaarheid, temperatuurbeheersing en veiligheid essentieel zijn. De locatie – vlak bij de Belgische grens en met goede verbindingen naar Antwerpen, Gent en het Duitse achterland – maakt van Hulst een strategisch knooppunt voor Noordwest-Europa. “Dat zijn in ieder geval slímme bedrijven”, zegt wethouder Jean-Paul Hageman. “Want ze kiezen voor Hulst, het balkon van Europa.”
73 Online Touch Home