Of een locatie geschikt is voor nieuw logistiek vastgoed, hangt af van vele factoren, stelt de bestuursvoorzitter. ‘Denk aan de herkomst en bestemming van goederen, de capaciteit van het omliggende wegennet en nabijheid van andere modaliteiten’, somt ze op. ‘Als je logistiek vastgoed op strategische locaties plaatst, dichtbij uitvalswegen, water- en spoorwegen, zorg je dat je makkelijker kunt schakelen tussen vervoersvormen en dat transport minder kilometers maakt. Schaalgrootte in vastgoed biedt kansen om voertuigen optimaler te beladen en vervoersstromen te optimaliseren.’ Elisabeth Post Emissievrij bouwen Bij nieuwbouw staat duurzaamheid nog hoger in het vaandel, vervolgt ze haar verhaal. ‘Veel logistieke panden worden gebouwd volgens de hoogste duurzaamheidsnormen, de zogenaamde BREAAM-eisen. Bij nieuwbouw zijn er bovendien ook mogelijkheden om circulair te bouwen.’ Logistieke centra kunnen volgens Post ook aansprekende ‘landmarks’ worden langs snelwegen. ‘Als sector kun je architecten betrekken bij het ontwerp ervan. Daarvan zijn veel goede voorbeelden te vinden.’ Ook zijn er mooie voorbeelden waarbij logistieke centra goed worden ingepast in het landschap, met een groene omheining, grondwallen en groene daken. ‘Je kunt ook natuurschermen plaatsen. Dat is een prachtige manier waarop je logistieke panden aan het zicht kunt onttrekken. Of denk aan Greenport Venlo, waar evenveel ruimte is gecreëerd voor bedrijven als natuur. Op die manier draag je bij aan de biodiversiteit van een landschap. Maar logistiek kan ook dienen als groene geluidswal tussen wegen en wonen.’ Klimaatverandering Nederland heeft een grote opgave als het gaat om de klimaatverandering. Hierbij gaat het om het terugdringen van problemen door droogte of juist wateroverlast. ‘Bij logistieke centra kun je waterbuffers aanleggen en zorgen voor extra groen om water op te nemen bij veel regen of vast te houden tijdens droge periodes.’ Het is de bedoeling dat rond 2050 vrijwel al het transport emissievrij is. Vanaf 2025 worden alvast zo’n 30 tot 40 binnensteden zero-emissie, wat betekent dat er ten behoeve van de stedelijke distributie alleen nog voertuigen welkom zijn die elektrisch of op waterstof rijden. Dat vergt allemaal nogal wat van ons elektriciteitsnet, merkt Post op. Dat moet de komende jaren dan ook fors verzwaard worden. Logistieke centra kunnen daar prima een rol bij spelen. ‘De energietransitie vraagt om een nieuwe kijk op energiegebruik. Als Logistiekvastgoed 2024 - 17
18 Online Touch Home