49

VOOR NA DGH - Rotterdamse Eemhaven Bunschoterweg Daarentegen zijn de ervaren knelpunten met elektriciteitsvoorziening (grootverbruikaansluiting) en stikstofrechten relatief beperkt. Vanwege de voormalige industriële functie van de locaties is er vaak al een goede aansluiting aanwezig. Het grootste probleem met betrekking tot elektriciteit zijn de beperking met het terugleveren van duurzaam opgewekte energie op het elektriciteitsnet. Andere mindset nodig om barrières weg te nemen De benodigde investeringen in sloop en sanering, de complexiteit in de planontwikkeling en de doorgaans langere realisatietermijn vergen van ontwikkelaars en gebruikers een andere mindset. Voor de logistiek-industriële vastgoedsector is het van belang om de maatschappelijke opbrengsten (méér dan vierkante meters en banen) van succesvolle herontwikkeling beter voor het voetlicht te brengen en ook te laten zien welke barrières er optreden. Ook kan het zinvol zijn om onrendabele (onderdelen van) projecten inzichtelijk te maken, Dudok - Borchwerf II, Oud Gastel (bij Roosendaal) VOOR NA zodat ook voor lokale overheden en omgeving duidelijk is welke maatschappelijke ‘plus’ gerealiseerd kan worden. Voor de lokale en regionale overheden – die de herontwikkelingspotentie op de bedrijventerreinen vanuit beleidsambities willen verzilveren – is een meer proactieve en faciliterende rolopvatting noodzakelijk om tot realisering van projecten te komen. Er zijn goede ontwikkelingen zichtbaar om het samenspel tussen markt en overheid te verbeteren. Zo nemen vijftien logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers hierin het voortouw, onder meer door ons bureau een leidraad te laten opstellen hoe het samenspel met lokale overheden en andere stakeholders te verbeteren. Het beoogde resultaat is een Nationale Leidraad Herontwikkeling met concrete oplossingsrichtingen op basis waarvan marktpartijen – in goede samenwerking met Logistiekvastgoed 2024 - 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication