58

Clean Energy Hub van DC Berkel Energy in Assen bedrijventerrein dat gemakkelijk toegankelijk is. Ook kan het helpen als er juist openbare laadpleinen worden gerealiseerd in plaats dat bedrijven hun eigen voorzieningen treffen, die duur en inefficiënt zijn in een periode van netcongestie. Dat het beter kan, blijkt bijvoorbeeld al als de vrachtwagens die hier overnachten van de dieselaggregaten af kunnen en walstroom (lokale elektriciteit) kunnen gebruiken. Dit voorkomt de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof en het verbetert de leefomgeving (ook voor de chauffeurs zelf!) aangezien de generatoren geen geluid meer maken. Een sterke businesscase door combinatie van functies Het lijkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Gemeenten denken soms een aantal stappen in de transitie te kunnen overslaan, het met één enkele oplossing te kunnen doen of het volledig aan de markt over te kunnen laten. Hierdoor loop je het risico dat er een versnippering van functies op een bedrijventerrein ontstaat. Naast de bekende fossiele tankstations komt er ergens op een braakliggend stukje grond een elektrisch laadplein en wordt er op een andere plaats waterstof, HVO, bio-CNG of bio-LNG aangeboden. Door alles op één plaats aan te bieden, wordt niet alleen de ruimte efficiënter gebruikt, maar voorkomt men ook dat er extra vrachtwagenbewegingen op een bedrijvenpark plaatsvinden. Ook kunnen gebruikers 58 - Logistiekvastgoed 2024 Door alles op één plaats aan te bieden, wordt niet alleen de ruimte efficiënter gebruikt, maar voorkomt men ook dat er extra vrachtwagenbewegingen op een bedrijvenpark plaatsvinden. op één plaats een broodje eten en een kop koffie drinken, waar anders op diverse plaatsen tank/laadstations ontstaan, die allemaal hun eigen stukje organiseren, waardoor er veel meer ruimte op een bedrijventerrein nodig is. Gemeenten kunnen hierin faciliterend optreden en verschillende initiatiefnemers bij elkaar brengen, waardoor de businesscase voor alle betrokkenen juist interessanter wordt. Aardig is ook om te vermelden dat de chauffeurs zelf de beste ambassadeurs zijn om de transitie naar duurzame brandstoffen verder te brengen. Een chauffeur van een dieseltruck is nieuwsgierig naar de bevindingen van chauffeurs die rijden op andere brandstoffen of energiedragers. De basis van het programma Clean Energy Hubs is het belang van een aanpak die gericht is op een samenwerking van bedrijfsleven

59 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication