DE LOGISTIEKE MARKT IS NOG LANG NIET UITGEGROEID. Dit geldt voor de beleggings- en de gebruikersmarkt. Door de aanhoudende groei, met name in de e-commerce sector, zal er meer ontwikkeld en opgenomen worden op locaties waarvandaan de consument efficiënt en snel bereikt wordt. Brexit ranking De twee grootste havensteden voeren de lijst aan Hotspot Rotterdam 1 Amsterdam 2 Roosendaal 3 Moerdijk 4 Venlo-Venray 5 Tilburg-Waalwijk 6 Schiphol 7 Utrecht-Nieuwegein 8 Zaltbommel-Tiel-Geldermalsen 9 Bleiswijk-Waddinxveen 10 Eindhoven 11 Bron Savills Research Rank Mede door de Brexit zal de interesse in logistiek vastgoed, met name in de bestaande hotspots die gericht zijn op internationale distributie, zoals Rotterdam en Rosendaal, alleen maar toenemen. Door schaarste zal de verhuurbaarheid van verouderd logistiek vastgoed verbeteren, waardoor ook voor dit type vastgoed een huurstijging te verwachten is. Ook zal er binnen de hotspots meer worden gefocust op het ontwikkelen op “brownfields” en op het upgraden van bestaande panden, waardoor efficiënter gebruik kan worden gemaakt van de beperkte beschikbare ruimte. Naast ‘inbreiding’ door efficiënter bouwen, is stapelen ook de toekomst. Het grootste meerlaagse distributiecentrum in Nederland is inmiddels in ontwikkeling. De zogenoemde XXL logistieke stadshub zal worden ontwikkeld in de haven van Amsterdam. Dit distributiecentrum van 220,000 m² zal een last-mile functie innemen. De beleggersinteresse in Nederlands logistiek vastgoed vanuit binnen- en buitenland zal voorlopig aanhouden. Het feit dat logistiek vastgoed relatief weinig risico bevat ten opzichte van andere beleggingcategorieën, zal er toe leiden dat er meer fondsen opgericht zullen worden met de focus op logistiek vastgoed. Door schaarste zal er steeds meer geïnvesteerd worden buiten de hotspots. Hierdoor zullen de aanvangsrendementen voor logistiek vastgoed buiten de hotspots verder dalen en dichter bij de rendementen binnen de hotspots komen te liggen. De voorraad zal de komende tijd doorgroeien, al zal dit iets afgeremd worden door schaarste aan grootschalige kavels. Hierdoor zullen leegstandspercentages stabiel laag blijven waardoor de verwachting is dat de huurprijzen verder op gaan lopen. Door de enorme vraag naar logistiek beleggingsproduct en het beperkte aanbod zullen met name in secundaire gebieden de aanvangsrendementen verder dalen. Niek Poppelaars Director Logistics & Industrial +31 6 2788 2408 niek.poppelaars@savills.nl Douglas van Oers Director Logistics & Industrial +31 6 1568 4970 douglas.vanoers@savills.nl Savills Nederland Logistiekvastgoed 2021 - 39 Claude Debussylaan 48 1082 MD Amsterdam
42 Online Touch Home