59

slag ging. “In de foodsector hebben we dat vaker gedaan”, aldus Lozeman “Maar daar zijn meestal wel mogelijkheden om een afdeling even stil te leggen of tijdelijk te verplaatsen. Dat was hier absoluut ondenkbaar.” DIJKHAM bouw maakte een veelomvattend plan om de werkzaamheden aan het bestaande gebouw buiten de vele (ploegendienst)werkuren van Scania uit te voeren. Dit betekende dat er op meerdere zaterdagen en tijdens de gehele bouwvakperiode van 2020 (waarin de fabriek vier weken stilligt) gewerkt moest worden. Onderaannemers werden mede op hun bereidwilligheid om op deze ‘vrije dagen’ te werken, geselecteerd. Uitdaging 2: modelleren tot op het kleinste detail Een tweede uitdaging lag in de eis van Scania om alle bouwmodellen tot op LOD500 niveau uit te werken. Een methodiek die het bedrijf zelf ook toepast bij het ontwerpen en samenstellen van hun trucks. “Dit is de hoogste gradatie van modelleren, waarop alle details helemaal worden uitgewerkt”, legt Jan Lozeman uit. “In de staalconstructiewereld is dat al gebruikelijk, maar in de bouw is dit nog vrij uniek. Het was voor ons dan ook de eerste keer dat we zo gewerkt hebben. In de selectie van onderaannemers was deze werkwijze ook weer een belangrijke vereiste, waar lang niet iedereen aan kon voldoen. Het maken van deze gedetailleerde modellen kost in het voortraject veel tijd en energie, maar je hebt nagenoeg geen fouten meer op je bouwtekening. Daardoor gaat de bouwsnelheid omhoog en gaan de faalkosten Nieuwbouw Huuskes Enschede omlaag. Het is ons heel goed bevallen en we gaan dit zeker vaker toepassen.” Aan de slag! Op enkele zomerse zaterdagen in 2020 werd een staalconstructie op het dak van de bestaande hal gebouwd. Ook het eerste deel van de overspanning (15 meter), dat nog boven het eigen terrein van Scania lag, werd in deze periode gerealiseerd. Hierdoor ontstond een mooi werkplateau waarvandaan de werkzaamheden op het bestaande dak werden uitgevoerd. Tijdens de bouwvakvakantie van 2020 werd een nieuw stuk hal op het dak gebouwd. Toen dat wind- en waterdicht was, werden de eronder liggende oude dakplaten en lichtstraten verwijderd en stalen plaatvloeren over de nieuwe staalconstructie heen gelegd. Vervolgens werd de hal aan de overkant van de weg gerealiseerd: 2.400 m² groot en 15 meter hoog. Begin 2021 werd begonnen aan de bouw Andere projecten DIJKHAM bouw: • Logistiek centrum met kantoorfuncties voor Huuskes Enschede, een totaalpartner in voedsel in de zorg. Na de eerste fase (ruim 15.000 m² expeditie met koel- en vriescellen) wordt voorjaar 2021 de tweede fase gebouwd: 4.500 m² expeditie en krattenwasinstallatie. Oplevering: eind mei 2021 • Revitalisering bedrijfspand HANOS Nieuwegein: sloop oudere gedeelte en bouw nieuw bedrijfspand met koel- en vriescellen, expeditie en winkel. Totaal: 14.000 m². Oplevering: 1ste kwartaal 2022 • Voor Ploeger Logistics in Harderwijk (Wivast) gaat in mei 2021 de 3de bouwfase (10.420 m²) van start van het logistieke centrum. In twee eerdere fases bouwde DIJKHAM bouw al 10.420 m² en 5.250 m². Dit zeer duurzame gebouw heeft een BREEAM Outstanding certificering. Oplevering: 4de kwartaal 2021. van de brug die de twee panden met elkaar verbindt. “We hadden vergunning om de weg die er onderdoor loopt drie weken af te zetten”, vertelt Jan Lozeman. “In die korte tijd moesten we nog 30 meter van de in totaal 45 meter overspanning bouwen. Qua planning zat alles zo goed in elkaar, dat we zelfs enige vertraging door storm goed hebben kunnen opvangen. Alles is keurig op tijd opgeleverd.” Trots Ook bij Scania is men zeer tevreden dat de bouw van de brug in zo’n korte tijd is gerealiseerd. “DIJKHAM bouw heeft in het hele traject een mooi staaltje werk laten zien”, aldus Gertjan Perdok, projectleader New Primer Paintshop bij Scania. “Zij hebben in de tender heel goed ingespeeld op onze eisen en wensen. En hebben dat in de praktijk ook helemaal waargemaakt. Onze productie heeft al die tijd gewoon door kunnen draaien. Als straks de inrichting en mechanisatie van het nieuwe deel en de overbrugging helemaal afgerond is, worden op negen meter hoogte truckonderdelen volautomatisch heen en weer over de weg getransporteerd. Terwijl het verkeer er gewoon onderdoor rijdt. Dat is toch echt iets om trots op te zijn!” ‹‹ www.dijkhambouw.nl Logistiekvastgoed 2021 - 57 Nieuwbouw Ploeger Logistics Harderwijk, architect: Bronsvoort Blaak Architecten

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication