67

Jeroen van der Meer Arjan Rens Den Bosch voorbeeld een ouder bedrijventerrein allereerst aan woningen denken. Maar waar blijven de bedrijven dan?” vraagt Rens zich af. “Wanneer een stad zich blindstaart op woningen, verdwijnt inderdaad de leefbaarheid”, vult Van der Meer aan. “Zo’n stad loopt leeg, want inwoners willen niet vanzelfsprekend ver reizen voor hun werk. Bovendien past het verplaatsen van bedrijventerreinen ver van de stad niet bij die andere opdracht van lokale overheden om CO2 te verminderen. Daarom adviseren wij lokale en regionale overheden meer visie te ontwikkelen op bedrijfsterreinen. En dan een langetermijnvisie en integraal, omdat veel ontwikkelingen en vraagstukken nu eenmaal met elkaar samenhangen.” Integratie in het landschap De vraag naar bedrijventerreinen stijgt. Logisch, want veel ondernemingen groeien en willen uitbreiden. Verhuizen is geen optie, want dan verliezen ze het toch al schaarse personeel. “Het transformeren van oude bedrijventerreinen naar woongebieden is natuurlijk prima. Maar zorg dan dat er ook nieuw uit te geven grond voor bedrijven beschikbaar komt. Zoals in Zuid-Holland, waar voor elke vierkante meter te transformeren industrieterrein weer een nieuwe vierkante meter terug moet komen. En ja, dat kan ten koste gaan van de natuur. Waarbij ik toegeef dat zo’n rechttoe rechtaan doos in het landschap niet altijd mooi is. Maar daar kunnen we gezamenlijk iets mooiers van maken door het beter in het landschap te integreren. Daar zijn al goede voorbeelden van, zoals het distributiecentrum van Rhenus, gelegen aan de A58 in Tilburg.” Alles hangt samen Niemand wil een bedrijventerrein in zijn achtertuin. Maar we willen wel allemaal wat we vandaag online bestellen, morgen in huis hebben. Of liefst nog dezelfde dag. Als dat van ver moet komen, gaat dat niet lukken. Dat vraagt wederom bedrijventerreinen dicht bij de stad, bij voorkeur CO2neutraal. Dus dat betekent met vervoer elektrisch of op waterstof. Rens: “Zo zie je de samenhang die er is. We verduurzamen sneller dan we aankunnen. Zodat ook de infrastructuur in Nederland versneld van de grond moet komen. De vraag naar alternatieve energie, maar voorlopig is dat stroom, groeit ook, terwijl ons verouderde elektriciteitsnet dat niet aankan. Alweer alle reden voor een integrale, langetermijnvisie.” Daar hebben we nog geen beeld van “Hoe vaak gebeurt het niet dat gemeenten bij onder nemers inventariseren wat ze op een bedrijventerrein willen. En daarbij ondernemers vanzelfsprekend vragen naar hun duurzaamheidsbeleid. De ondernemers hebben hun plannen vaak al klaar met warmtepompen, elektrisch vervoer en zonnepanelen. Als zij daarop de wedervraag aan de gemeente stellen, wat de richtlijnen en nutsvoorzieningen zijn, dan is daar meestal nog ‘geen beeld van’. Als er dan verkiezingen komen, kan de situatie zomaar weer heel anders zijn. Nog te vaak lijkt grondverkoop doel op zich voor een gemeente. Natuurlijk zijn de inkomsten prettig, maar de bestemming van zo’n bedrijventerrein hoort in een bredere visie op een leefbare stad.” Langetermijnvisie bevordert draagvlak Dynamis pleit voor een goede balans bij zowel de transformatie van oude bedrijventerreinen als de uitgifte van nieuwe grond. Gebeurt dat vanuit een langetermijnvisie, dan snappen zowel burgers als ondernemers de bedoeling, wat weer tot meer draagvlak leidt. “Bij voorkeur komt er een visie voor 2030 en daarna. In mijn regio zie ik vaak veel bezwaren tegen nieuwe bedrijventerreinen, doordat die visie niet op orde is. Dan krijg je de handen niet op elkaar”, aldus Rens. Leefbare bedrijventerreinen “Daarom klankborden wij graag met gemeentes en provincies om de visie vorm te geven. Want goed leefbare bedrijventerreinen dicht tegen de stad blijven enorm populair, in goede en slechte tijden. Vaanpark Barendrecht Logistiekvastgoed 2022 - 67

68 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication