9

Uitdagingen Dubbellaags bouwen in de logistiek. Het brengt verschillende – soms onverwachte – uitdagingen met zich mee, hieronder staan ze opgesomd. Constructie Veel bouwbedrijven maken met hun bouwmethode een duidelijke keuze tussen staalbouw of betonbouw. Unibouw daarentegen beheerst beide methodes en dat is essentieel bij de bouw van een dubbellaags warehouse. Om de gewenste vloerbelasting te kunnen realiseren en toch modulair, voordelig en duurzaam te kunnen bouwen is een combinatie van de twee disciplines vereist. Dubbele verkeersstromen Dubbel zo veel warehouse betekent ook dubbel zo veel verkeerstromen. Vrachtwagens, personenauto’s, fietsers, voetgangers; al het verkeer dient efficiënt en vooral veilig te stromen – waarbij zo min mogelijk ruimte wordt gebruikt. Bij het design hebben we gespeeld met meters tot de optimale lay-out vorm kreeg. Parkeren Vanwege de steeds verdergaande automatisering is het in de toekomst wellicht niet meer nodig, maar voorlopig dient de ontwikkeling aan de huidige parkeernorm te voldoen. In eerste instantie waren de parkeerplaatsen aan de achterzijde voorzien. Er is echter besloten om een parkeergarage te bouwen aan de voorkant van de ontwikkeling. De diepte in? Om meer ruimte te creëren zouden we natuurlijk ook de diepte in kunnen gaan. Vanuit waar een schat aan nieuwe kansen gecreëerd wordt. Dit brengt echter uitdagingen van een ander niveau met zich mee. Denk aan het grondwaterpeil, de benodigde ruimte voor laden en lossen en de ecologische aspecten. Unibouw onderzoekt de mogelijkheden hiertoe momenteel uitvoerig want ondergronds bouwen heeft enorme potentie. Stapelhoogte Waar een stapelhoogte van drie of vier pallets vroeger gebruikelijk was, hebben we het nu al over zes of zeven pallets. Mede dankzij het gebruik van AVG’s, die inmiddels niet meer zijn weg te denken uit het warehouse. Het gebruik van de ruimte is dus al geïntensiveerd. Dat betekent dat wij nog slimmer moeten zijn in het vinden van de optimale logistieke lay-out en racking. Inrichting Een uitdaging die ons nog te wachten staat is een van de laatste processtappen: de gelijktijdige inrichting van de twee identieke warehouses. Onze ingenieurs zijn op zoek naar de best passende oplossing. Logistiekvastgoed 2022 - 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication