Logistiek als bloedsomloop van de samenleving Hoe belangrijk een goed functionerend logistiek systeem voor mensen en de samenleving is, bleek weer eens toen de Covid-19 pandemie zich razendsnel over de wereld verspreidde. Dankzij de niet-aflatende inzet van de mensen in de zorg werd de medische klap opgevangen. Dankzij net zoveel inzet van mensen in de logistiek bleven de supermarkten voorzien van producten, werden versproducten thuisbezorgd, ziekenhuizen van medicijnen en apparatuur voorzien en werden eerst mondkapjes en later vaccins door heel Europa gedistribueerd. De winkels gingen dicht, maar ons sociale systeem en de economie bleven draaien dankzij de logistiek. Als Covid-19 iets heeft aangetoond, is het wel dat efficiënte en betrouwbare logistieke ketens letterlijk van levensbelang zijn voor welzijn en welvaart van mensen. D e vraag naar logistiek vastgoed groeit nog steeds, maar de ruimte in Nederland wordt schaarser. De logistieke sector gebruikt op dit moment overigens slechts 0,13% van het landoppervlak in Nederland. Het spreekt vanzelf dat overheden afwegingen moeten maken over hoe die ruimte optimaal kan worden gebruikt. Voor woningbouw, windmolenparken, sportfaciliteiten of voor logistieke activiteiten als distributiecentra. Of een combinatie daarvan. Dat daarbij criteria als bewonersbelangen, duurzaamheid, beslag op infrastructuur of toegevoegde waarde een rol moeten spelen, lijkt evident. Wat dat laatste betreft: laten we niet vergeten dat onze logistieke sector juist zo sterk is vanwege haar toegevoegde waarde-activiteiten, van het assembleren van graafmachines tot het personificeren van smartphones en PC’s en ga zo nog maar even door. Die schaarse ruimte in Nederland vraagt dus om creatieve oplossingen waarmee de beschikbare ruimte optimaal benut kan worden. Dat geldt ook voor nieuwe distributiecentra. Wat zijn de opties? De overheid zou kunnen/moeten sturen op clustering van logistieke activiteiten, waarbij goed wordt gekeken naar de regionale en lokale infrastructuur en arbeidsmarkt. Denk ook aan het geven van prioriteit aan het herontwikkelen en hergebruiken 12 - Logistiekvastgoed 2023 Remco Buurman, algemeen directeur Nederland Distributieland van bestaande bedrijventerreinen. Het combineren van verschillende functies bij een nieuw te ontwikkelen magazijn biedt ook nieuwe mogelijkheden. Gebruik bijvoorbeeld een distributiecentrum voor energieopwekking via zonnepanelen of ontwerp een park of volkstuinen op het dak. Onderzoek de mogelijkheden om meerlagig te bouwen. Zeker nu de grondprijzen stijgen kan dit een interessante optie worden. Een goede inpassing in het landschap en duurzaam bouwen zijn vanzelfsprekende randvoorwaarden geworden. De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming van de logistieke sector. Innovatie door robotisering, automatisering, digitalisering en samenwerking tussen ketenpartners leidt tot verbetering van de efficiëntie van logistieke ketens en tot optimaal gebruik van schaarse ruimte, hoogwaardige functies in de logistieke sector en optimalisatie van goederenstromen. Het kan meer, het kan beter, natuurlijk, maar er wordt hard aan gewerkt. De uitstekende ligging, de aanwezigheid van toonaangevende (lucht)havens, de sterk ontwikkelde achterlandverbindingen en de uitgebreide logistieke sector zijn nog steeds voor een groot aantal buitenlandse bedrijven reden om hun Europese distributie via Nederland te laten lopen. Dat heeft met efficiëntie te maken in combinatie met hoogwaardige kwalitatieve dienstverlening. Als Nederland een rem zou zetten op de verdere ontwikkeling van de logistieke sector, zullen bedrijven hun Europese distributiecentrum in Duitsland, Polen of elders in Europa opzetten.
13 Online Touch Home