75

de bereidheid moeten zijn om data te delen in- en tussen ketens. Ketens kunnen ook herontworpen en zo bijvoorbeeld korter worden. Door nearshoring kan productie dichter consumptie gebracht worden. Robuustheid kan ook verbeterd worden door ‘friendshoring’ of door ‘agility’(wendbaarheid) te implementeren. Ook kan het spreiden van risico’s over verschillende leveranciers (vermijden van single sourcing) geïmplementeerd worden. De verwachting is overigens dat wetgeving die eraan komt omtrent circulariteit zal leiden tot kortere ketens. Immers, het (verplichte) retourneren van relatief laagwaardige materialen na consumptie naar de andere kant van de wereld zal financieel onaantrekkelijk worden en derhalve productie automatisch dichter bij de consument brengen. Bovendien is de verwachting dat de nieuwe Europese wetgeving (fit for 55) die gericht is op reductie van emissies (Carbon Accounting) zal leiden tot kortere ketens (bijvoorbeeld door CBAM). Nog verbazingwekkend weinig bedrijven zijn bekend met de verplichting die grotere bedrijven al in 2025 (!) hebben om hun Scope 3 emissies te rapporteren. Dit zal ertoe leiden dat deze grotere spelers in de keten de kleinere MKB-spelers onder druk zullen zetten om hun Scope 1 en 2 emissies te rapporteren! Veel van de strategieën die gebruikt worden om logistiek te verduurzamen zijn bekend vanuit kosten reductie. Denk hierbij aan het optimaliseren van de vulgraad van vrachtwagens door ladingen te combineren, maar ook aan modal shift. De hierboven genoemde uitdagingen stellen belangrijke eisen aan het human capital. Het zittende personeel zal opgeleid moeten worden in digitalisering, in duurzaamheidsmaatregelen en zal vaardigheden moeten ontwikkelen om organisaties wendbaar te maken. Mbo en hbo-instellingen zullen hier een rol in spelen middels Leven Lang Ontwikkelen (LLO) programma’s. Daarnaast zal de instroom van goed opgeleide jonge logistici vanuit mbo, hbo en universiteit zeker gesteld moeten worden. Daartoe zal dit mooie vakgebied aantrekkelijk gepositioneerd moeten worden: weg van de associatie is met stinkende vrachtwagens en lelijke dozen naar een vakgebied waar jonge mensen met coole digitale technieken bijdragen aan een betere en schoner samenleving waar producten nog altijd op tijd op de juiste plek geleverd worden. ‹‹ www.fontys.nl Logistiekvastgoed 2023 - 75

76 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication