Rhenus Logistics Ten tweede zijn de lokale omstandigheden per land verschillend. Duitsland en Engeland waar de XXL-trend groter is dan hier, zijn grote consumentenmarkten. Bedrijven willen met hun magazijnen dicht bij de conglomeraties zitten. Verhoeven: “In Nederland gaat het ook om de (grotere) e-fulfilmentbedrijven, zoals Coolblue en Bol.com maar de trend hier is toch meer vanuit consolidatie en betreft vooral Europese districentra.” Verheij voegt nog een extra dimensie toe. “De grondgesteldheid speelt ook een rol. Nederland heeft een slappe grond, waar je veel in moet stoppen voordat je kunt bouwen.” Hij verwacht dat er een grondprijs van vierhonderd euro per vierkante meter nodig is om hoogbouw te rechtvaardigen. Mismatch Marnic Aarts van de provincie Noord-Brabant constateert dat het vanuit de overheid soms lastig is om de markt bij te houden. “Trends gaan sneller dan wij kunnen bijhouden, dat is een gegeven. De marktvraag is afgenomen en veranderd. Er is nu nog een mismatch tussen beschikbare terreinen en terreinen die de markt vraagt. We spreken nu in regionaal verband over welke terreinen we ontwikkelen en voor welke doelgroep. We hebben in Brabant in alle regio’s aangewezen gebieden (Moerdijk, Tilburg/Waalwijk, Roosendaal/ Bergen op Zoom, Oss-Veghel en Eindhoven) met direct uitgeefbaar aanbod en te ontwikkelen terreinen voor grootschalige logistiek en Prologis Fokker Logistics Park Logistiekvastgoed 2017 - 91
92 Online Touch Home