19

Foto: Jaap Bouwens Fotografie en duurzame supply chain. “Warehouse space kan zo beter gebruikt worden, maar ook containers en trucks kunnen beter worden gevuld waardoor empty miles worden teruggedrongen.” Volgens hem zou het kunnen dat een bedrijf als Uber Freight, dat zich recent in Amsterdam gevestigd heeft, hier een belangrijke rol gaat spelen. Douaneproces Niet alle partijen hebben ervaring met (digitale) douaneaangifte, wat een probleem kan opleveren als er door Brexit straks een nieuw douaneproces nodig is bij de UK/EU grens. De grootste breed gedragen angst is de vertraging die hier straks ontstaat. Bij een no-deal kan de UK een derde land worden. Dat kan extra lasten brengen en extra tijd gaan kosten voor handel tussen UK en de rest van Europa. Remco: “In Nederland zijn we er hier klaar voor, niet alleen door onze ervaring met derde landen maar ook door ons compleet gedigitaliseerde douaneproces.” Volgens hem is het daarom belangrijk dat logistieke dienstverleners en transporteurs zich extra verdiepen in dit digitale proces en waar nodig aansluiting vinden, zelf of via een tussenpartij. Foto: Jaap Bouwens Fotografie Toenemende vraag naar warehouses Er is op dit moment een toenemende vraag van partijen die hun supply chain voor het Europese vasteland vanuit de UK naar Nederland willen verRemco Buurman plaatsen. Remco: “We zien in dit eerste kwartaal heel veel meer vragen binnenkomen dan in 2018.” En die vraag naar warehouses wordt volgens hem niet alleen veroorzaakt door nieuwe partijen die in Nederland hun Europese supply chain willen opzetten, maar ook door de stock split van bedrijven die in de UK hun distributiecentrum hebben en voorraad willen aanleggen in Nederland voor als Brexit een feit is. “Je ziet dat de logistieke operatie wordt vernieuwd bij bedrijven die zich goed voorbereiden op Brexit.” Een toekomstbestendige supply chain, een succesvolle Brexit – het antwoord zit hem in robotisering, automatisering en digitalisering. Remco: “Nederland is daar klaar voor.” En NDL/HIDC zorgt er voor dat bedrijven in de UK en de rest van de wereld dat weten. ‹‹ Logistiekvastgoed 2019 - 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication