70

‘Ingrijpende veranderingen maken logistieke sector niet minder kansrijk’ Ingrijpende veranderingen, die voortvloeien uit nieuwe ontwikkelingen, maken de sector niet minder kansrijk. Dat zegt Wim Pot, waarnemend voorzitter van Transport & Logistiek Nederland (TLN). “Duurzaamheid, de noodzaak tot rendementverbetering en robotisering zijn juist speerpunten van belang,” voegt hij daaraan toe. “Een progressieve aanpak brengt perspectief en leidt tot profijt.” H Parallel Pot signaleert een parallel tussen de toenemende hoeveelheid transportauto’s en het nog steeds 70 - Logistiekvastgoed 2019 et aangaan van uitdagingen loont de moeite en creëert een goede toekomst, volgens Pot. Bang voor nieuwe ontwikkelingen is hij nooit. “Het gaat erom dat je je huidige en toekomstige positie strategisch verantwoord inzet,” zegt hij. “Zo is bijvoorbeeld het weren van half gevulde en vervuilende, vaak vaststaande dieselauto’s geen tegenslag, maar een absolute kans om met efficiënte, zero emissie distributie naar de binnenstad, via handige city hubs, de klantenkring uit te breiden. In feite gaat het allemaal om adequaat inspelen op de vraag en het beter leefbaar maken van het stadsklimaat. Wie dat tijdig en goed doet, verzekert zich van goede resultaten.” groeiende volume aan - multifunctioneel ontwikkeld en graag gefinancierd - logistiek vastgoed. “Het één heeft direct met het ander te maken,” zegt hij. “Een nog steeds toenemend aantal consumenten oefent daarop enorme invloed uit. Zo heeft bijna ieder e-commerce bedrijf de gevraagde, snelle levering hoog in het vaandel. Daartoe zijn meer warehouses nodig als tussenstation en meer auto’s voor het vervoer. Zeker in de vers food sector zijn de voorraden en daarmee de magazijnen relatief klein en rijden auto’s af en aan om tijdig te kunnen leveren.” Supermarktmagazijnen verkleinen zich, volgens Pot. “Méér leveringen gaan direct de qua vloeroppervlak ruimere winkels in en vrachtwagens rijden méér adressen af,” weet hij. “Ook aanbieders van verspakketten die aan huis leveren, zoals Hello Fresh, zorgen voor meer auto’s op de weg en magazijnen met een enorm vloeroppervlak. Hoogbouw zie je hier niet; wel veel vierkante meters voor snelle ‘order picking’ en verse producten die na aankomst in de hal al binnen enkele uren weer vertrekken. Het milieuvoordeel dat deze ketens overigens bieden, is het tegengaan van voedselverspilling.” Verschil “Er worden dus meer kilometers gereden ten behoeve van de klant, die soms moppert op het aantal transportauto’s op de weg, file wil mijden en regelmatig ‘gratis verzending’ krijgt aangeboden,” vervolgt Pot. “Hoezo gratis verzending? Vervoer kost echt geld. Redelijke transportprijzen staan momenteel onder druk. Wij vinden dat op deze zo belangrijke dienst een acceptabel rendement moet kunnen worden behaald. Transportbedrijven moeten dan ook niet schromen om fatsoenlijke contracten af te sluiten. Eigenlijk zouden de prijzen relatief hoog moeten liggen, gezien de ten

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication