11

Doordat het Rijk geldstromen steeds vaker bundelt, bestaat het risico dat de financiering van een deelproject in een spoorzone ‘over het hoofd’ wordt gezien. Een integrale aanpak van de businesscase en financiering bij een gebiedsontwikkeling is daarom noodzakelijk, vinden Sebastiaan de Wilde, directievoorzitter van NS Stations en Karen te Boome, directeur Stations van ProRail. Sebastiaan de Wilde en Karen te Boome “Onze missie is om goede stations neer te zetten voor de reizigers. Het lijkt soms aantrekkelijk om de kaasschaaf op een plan te zetten, maar wij houden liever vast aan kwaliteit.” H et zijn vaak de gemeenten die gelden ontvangen van het Rijk in het kader van de woningbouwopgave en de bijbehorende infrastructuur en mobiliteit. “De toewijzing van de gebundelde gelden is niet altijd duidelijk”, zegt Te Boome. “Dan kan de situatie ontstaan dat projectonderdelen anders worden gefaseerd, bijbehorende deelfinanciering uit zicht raakt en als bijvoorbeeld het stationsgebouw en de perrons aan de beurt zijn, daarvoor geen geld meer is.” Nieuwe directeur Karen te Boome is sinds oktober 2023 de nieuwe directeur Stations bij ProRail. Daarvoor werkte ze onder meer als interimdirecteur Asset Management en directeur Leefomgeving, Stationslocaties 2024/2025 - 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication