18

moeten zij tot ruimtelijke oplossingen komen, want we kunnen het ons niet permitteren ondoordacht met de ruimte om te gaan. Welke functies laten zich combineren? Hoe zetten we ontwerpend onderzoek in? Om wat voor samenwerkingsvorm en welk opdrachtgeverschap vraagt het? En hoe maken we een plan financieel en juridisch haalbaar? Stationslocaties De hernieuwde aandacht voor het vak ruimtelijke ordening en de gebiedsontwikkelingen die ermee samenhangen leiden haast als vanzelf tot een nieuwe visies en plannen voor allerhande stationslocaties. Stationsgebieden en spoorzones zijn vaak knooppunten waar al vele functies samenkomen, maar in evenzoveel gevallen kunnen het plekken zijn waar nog te 18 - Stationslocaties 2024/2025 weinig gebruik van wordt gemaakt. De potentie van deze stations als draaischijven en ontmoetingsplaatsen in een grotere regionale context blijft dan onderbenut. Meer dan ooit is het daarom zaak om stationslocaties in het licht van grotere regionale ontwikkelingen te plaatsen. De hoge ruimtelijke ambities die in menig regio zijn geformuleerd vragen immers veel van onze OV-knooppunten. Voor veel regio’s zullen investeringen op en rond stationslocaties van groot strategisch belang blijken. Regionale investeringsagenda (Ria) De Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling (SKG) heeft in 2020 het concept van de regionale investeringsagenda in de beleidspraktijk geïntroduceerd. Gevoed door onderzoek heeft de Leerstoel Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft dit instrument

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication