Toch blijft er ruimte voor de auto, om naar het gebied te komen. Zo komt er op termijn een grote parkeergarage in Laakhavens die voorziet in de parkeerbehoefte van dat gebied. Om het OV te stimuleren komt er een nieuwe HOV-verbinding tussen het centraal station richting de Binckhorst, Voorburg en Rijswijk. En station Laan van NOI gaat op termijn stevig op de schop. Buining noemt het CID een programma. “We willen de huidige binnenstad verdubbelen. Verdichten is eigenlijk meer woningen bouwen, meer kantoren op dezelfde plek”, vertelt de programmadirecteur. “Onze opgave is vooral om die verdichting leefbaar te laten zijn, met voldoende voorzieningen, groen en duurzaamheid.” In het gebied zijn bouwprojecten gaande die zo’n tien jaar geleden bedacht zijn. Het zijn solitaire projecten in de stad. “De gemeente wil dit soort alleenstaande projecten niet meer faciliteren zonder te weten hoe de samenhang in het gebied eruit komt te zien. En dus zijn we een drietal jaar geleden begonnen met het maken van ontwikkelvisies, om de kaders waarbinnen we uiteindelijk die projecten willen laten landen goed vast te leggen.” Een handicap lijkt dat de gemeente geen grondposities heeft. Buining ziet dat anders. “Uiteindelijk moeten de initiatieven vanuit de markt komen. Ik denk dat Den Haag een mooi voorbeeld is, hoe we in samenwerking met ontwikkelaars een nieuw stuk stad vormgeven.” De ambities zijn groot. Het CID zet indrukwekkende cijfers op de kaart. Het aantal woningen gaat in vijftien jaar van 26.500 naar 47.000. Dat biedt plek voor 35.000 extra mensen, daarnaast komt er ruimte voor 8.000 extra studenten. Het aantal banen groeit met 25.000 naar ruim 80.000 En er komt nog eens 640.000 m2 kantoorruimte bij de al ruim 2 miljoen bestaande vierkante meters. Dat is niet gek als je bedenkt dat de overheid een belangrijke speler is in de kantorenmarkt, met veel ministeries en overheidsinstellingen. Tenslotte komt er nog 255.000 m2 maatschappelijke voorzieningen en ruimte voor commercie bij, vooral in de plinten. Het eerste deelgebied dat in ontwikkeling komt is Laakhavens Hollands Spoor. Deze herfst start de bouw van de Waldorp Four met 1175 woningen in vier woontorens met ruimte voor sociale huur en studenten. Vlak daarna start de bouw van de Grace. In twee torens van 100 en 140 meter, komen 1.300 woningen. Voor de helft sociale en middeldure huur. Daarnaast is er ruimte voor voorzieningen en kantoren. En krijgt de openbare ruimte rond de Haagse Hogeschool campus een boost. Sfeerbeeld Escher Gardens (beeld: KCAP) Hoge woontorens vergen veel van wat zich op de begane grond afspeelt, meent Buining. “Het is belangrijk dat aan de kwaliteit van de buitenruimte, van het openbaar gebied, veel aandacht wordt besteed. Alleen dan kan je het gebied echt verdichten.” En zo bruist Laakhavens Hollands Spoor volgens Buining straks van de energie. Het gebied verandert in een levendige plek om te wonen, werken, studeren, ontspannen en verblijven. Om de leefbaarheid te vergroten is er veel aandacht voor de plinten, waarbij de Haagse Loper, bij het centraal station als voorbeeld geldt. “Daar zie je al dat er van alles gebeurt. Er zit een kapper, drogist, bakker, koffietentjes en een supermarkt.” Maar ook vinden we er studenten, die van alle gemakken en woonruimte worden voorzien in de campusomgeving. Grote universiteiten als Stationslocaties 2024/2025 - 25 die van Leiden, Edinburgh en de TU Delft hebben er dependances. Wetenschap, opleiding en onderzoek dragen bij aan de I uit CID: innovatie. “Er vindt veel innovatie plaats op specifieke thema’s zoals de GovTech, LegalTech en Cybersecurity in de stad van Vrede en Recht”, zegt Buining. Zo biedt Den Haag onder andere studenten, de Rijksoverheid en woningzoekenden een plek in het nieuwe hart van de stad, met een veranderde skyline als hoogtepunt. << www.denhaag.nl/cid
26 Online Touch Home