Nabijheid vermindert de CO2-uitstoot van mobiliteit Het oplossen van het woningtekort en het terugdringen van de CO2-uitstoot zijn grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Wonen kan niet zonder bereikbaarheid en bijna een kwart van de CO2- uitstoot van een huishouden komt door mobiliteit. Aantrekkelijke en duurzame mobiliteit is belangrijk voor Nederland. Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. Deze duurzame mobiliteit is voor veel problemen in Nederland een onmisbaar deel van de oplossing. Want reizen met OV is duurzaam, ruimte efficiënt en voor iedereen. I n 2022 bracht NS het advies uit aan het Rijk om te bouwen op de best bereikbare plekken als antwoord op het woningbouwvraagstuk. ‘Hoe maken we 1 miljoen nieuwe woningen duurzaam bereikbaar?’. Hierin werden gebieden aangewezen waar NS nog ruimte heeft in de trein en waar grote investeringen in nieuwe railinfrastructuur of nieuwe stations niet nodig zijn. Dat is het geval in de gebieden aan de randen van de Randstad die in de concept Nota Ruimte de ‘Bandstad’ wordt genoemd. Het advies van NS werd goed ontvangen en veel van deze gebieden met ruimte in de trein zijn door het Rijk aangewezen als verstedelijkingsgebieden. Er zijn nog wel knelpunten op het spoor die opgelost moeten worden. Zo zijn het Programma Hoogfrequent Spoor, het project Zuidasdok en schaalspronginvesteringen in de Randstad (Oude Lijn en doortrekken NoordZuidlijn) nodig voor de bereikbaarheid van Nederland nu en in de toekomst. Mobiliteitsgedrag In juni van dit jaar kwam NS met een nieuw advies: ‘Nabijheid vermindert de uitstoot van mobiliteit’. Om mensen in de verstedelijkingsgebieden daadwerkelijk te laten kiezen voor de trein, is het belangrijk om te bouwen in hoge dichtheden, nabijheid te creëren en te zorgen dat bestemmingen in de buurt van het OV-knooppunt liggen. De ordening van werken, wonen en vrije tijd bepaalt voor een groot deel ons mobiliteitsgedrag. Het bouwen in hoge dichtheden rondom OV-knooppunten kan de CO2 uitstoot van mobiliteit met 30% terugbrengen, ten opzichte van bouwen op uitleglocaties of in minder stedelijk gebied. Dat komt doordat mensen die dichtbij voorzieningen wonen minder ver 26 - Stationslocaties 2024/2025
27 Online Touch Home