nog ruimte in de trein maar niet gelinkt aan verstedelijkingsregio nog ruimte in de trein en gelinkt aan verstedelijkingsregio bestaande knelpunten, schaalspronginvesteringen nodig is nu ruimte maar op korte termijn schaalspronginvestering nodig Zuidasdok - als dit knelpunt niet wordt opgelost, kunnen er na 2030 geen duurzaam bereikbare woningen in de metropoolregio Amsterdam worden bijgebouwd Overzicht van gebieden waar NS nog ruimte heeft in de trein. reizen en dat meestal lopend en fietsend kunnen. Mensen die dichtbij een station wonen, gebruiken de trein vaker. Iemand die op een kilometer afstand woont van een groot treinstation neemt de trein gemiddeld twee keer zo vaak als iemand die op vier kilometer afstand van datzelfde treinstation woont. De trein is de oplossing voor de langere afstand Steden verdichten en willen duurzaam bereikbaar zijn met vervoermiddelen die weinig ruimte nodig hebben. De trein is het meest ruimte-efficiënte vervoermiddel voor langere afstanden. Op een ‘weg’ van 3,5 meter breed kunnen per uur 19.000 mensen per trein reizen en slechts 2.000 met de auto. De auto is van alle modaliteiten de grootste ruimtevrager en is zeer bepalend in de openbare ruimte. Vergeleken met het jaar 2000 zijn er nu 25% meer auto’s per inwoner, zijn auto’s 20% groter, zitten er in een rijdende auto ruim 10% minder mensen, en rijdt elke auto 20% minder1 . Fietsen en lopen zijn het meest duurzaam, de energieaandrijving is vooral spierkracht en er zijn weinig grondstoffen nodig om een fiets te maken. Maar fietsen en lopen zijn geen oplossing voor de lange afstand. De trein is van het gemotoriseerd vervoer de vervoerswijze met de minste CO2-uitstoot. Dat komt doordat de meeste treinen in Nederland rijden op duurzaam opgewekte stroom, er relatief veel mensen in een trein passen en een trein lang meegaat. Busvervoer doet het ook relatief goed doordat het in snel tempo aan het elektrificeren is. De uitstoot van een auto op fossiele brandstof is het hoogst en er zijn veel grondstoffen nodig om auto’s en autobatterijen te produceren. Stationslocaties 2024/2025 - 27
28 Online Touch Home