32

Studie Paris Proof Stations schetst een (hoopvol) perspectief Station Harderwijk. Bron: ProRail. Fotograaf Ossip van Duivenbode Naast de Eurostar rijdt er bij NS, ProRail en Bureau Spoorbouwmeester nóg een trein naar Parijs. Naar de klimaatdoelen van Parijs 2030 wel te verstaan. Die zijn behalve urgent ook niet mals. In 2030 zullen we met z’n allen 55% minder CO2 uit moeten stoten. Twintig jaar later zal dat percentage op 95% moeten liggen. Ook voor onze Nederlandse stations en de spoorsector als geheel betekent dat nogal wat. Maar hoe maak je stations Paris Proof? En vooral: wat vraagt dat van het ontwerp en de bouw? I n samenwerking met de ontwerpers van GROUP A gingen Bureau Spoorbouw meester, ProRail en NS op zoek naar antwoorden. Het doel: grip krijgen op de CO2-footprint en benodigde CO2-budgetten van stations – zeg maar de CO2-begroting waarbinnen een gebouw moet blijven om de klimaatdoelen te halen. De uitkomsten van het ontwerpend onderzoek zijn bekend. Het goede nieuws: het is mogelijk is om Paris Proof Stations te ontwerpen. Natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot. De opgave is fors en het vraagt veel van alle betrokken. De Parijse doelen werken fundamenteel door op programma’s van eisen, materiaalkeuzes en ontwerpkeuzes. Bovendien kan het van grote invloed zijn op de kosten, zeker wanneer CO2 in de nabije toekomst wordt beprijsd. En niet onbelangrijk: haast is geboden. Al was het alleen omdat de plannen die we nu maken pas over een aantal jaren gerealiseerd zullen worden. Alles wat we nu aan plannen maken, zal dus al Paris Proof moeten zijn. 32 - Stationslocaties 2024/2025 Uitstoot/GWPa en biogene opslag (per bouwsteen, per materiaaltoepassing)

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication