45

Poort van Hoorn. Nieuwe Stoomtramboulevard met mensen in een rolstoel. Ook zij moeten die ooghoogtefilosofie kunnen ervaren, net zo als iemand van 1 meter 80. Belangrijk is niet alleen om in de beginfase bewoners te betrekken, minstens even belangrijk is om ze aangehaakt te houden. Het bureau steekt daar veel energie in. Terug naar die indrukwekkende passerelle over het spoor. Ten zuiden van het station ligt Hanzeland, een wijk midden in de stad maar nauwelijks bereikbaar. Met extra verbindingen ontstaan er veel meer mogelijkheden, meer energie en meer investeringen. De passerelle is een van die nieuwe verbindingen. “We willen mensen verleiden om langer op de passerelle te verblijven, om alle delen van de stad te zien en het hele park te ervaren. Het hele landschap is letterlijk doorgetrokken, een verbinding voor groen en dieren.” En dus zijn er bankjes en uitgebreide borders met planten en bomen. Die staan op een dikke leeflaag, voor een gezonde en duurzame toekomst. Over de brug loopt een klein beekje, deels gevoed met regenwater. “Het is zuiver water, bijna net zo schoon als drinkwater.” Dat stroompje verbindt de brug met de omgeving, zo komt een deel van het water uit in de nieuwe vijver voor het stationsgebouw. De keuze voor hout is ook gedaan vanuit de wens om duurzaam te zijn. En de constructie blijft gegarandeerd minstens honderd jaar in perfecte staat. “Hout is ook veel warmer, het is aanraakbaar en veel menselijker.” De portfolio van het bureau is groot, met kleine projecten en grote projecten, van wereldsteden tot gezellige provinciestadjes, van Melbourne tot Veenwouden. Maar hoe groot het project ook is, de menselijke maat is leidend, oftewel de mens en cultuur staan radicaal centraal. << “Hoe groot het project ook is, de menselijke maat is leidend, oftewel de mens en cultuur staan radicaal centraal.” www.karresenbrands.nl Stationslocaties 2024/2025 - 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication