51

“Stedelijke gebieden, waar we met behoud van kwaliteit en de kracht van de bestaande infrastructuur de steden verdichten.” “Maar vooral”, meent Bas Nagtegaal, regisseur Grootschalige Woningbouw bij VRO, “is het verstandig om de bestaande ruimte optimaal te benutten. Bovendien stimuleren we uiteraard het OV-gebruik door in stationsgebieden te bouwen.” “Terwijl het station vroeger aan de rand van het centrum lag en het spoor de stad veelal verdeelde in een rijke en een arme kant”, vervolgt Hettie Politiek, “wordt dat nu juist de verbindende factor. En ontstaan er bruisende nieuwe centra om in te wonen, te werken en zelfs te recreëren. Want leefbaarheid met veel groen is een belangrijke voorwaarde. Feitelijk is het een nieuwe visie op stedelijk leven, waarbij de OV-knooppunten de ontmoetingsplekken van werkend Nederland zijn.” Nijmegen uitblinker Er liggen mooie plannen. En meer dan dat. Want de uitvoering is op diverse plekken al in volle gang, zoals in Nijmegen. Daarover praten we met Paul Matthieu, manager gebiedsontwikkeling Stationsdistrict gemeente Nijmegen, en Bart Kooij, manager stationsprojecten ProRail. “Voormalig spoorbouwmeester Eric Luiten zei het al: in de 19e eeuw ontwikkelden steden zich rondom de kerk en in de 21ste eeuw rondom het station. En dat is precies wat hier in Nijmegen aan de hand is”, vertelt Paul Matthieu. “We hebben al een historisch centrum en krijgen er nu een modern centrum bij. Maar wel met een vergelijkbaar historische opzet van singels en meer autoluw, wat aansluit bij onze visie op mobiliteit.” 2.000 tot 4.500 appartementen De verdichtingsopgave in de Nijmeegse Stationsdistrict is gigantisch. In een straal van 500 meter vanaf het station komen Veel groene leefruimte rondom de hoogste woontoren van Nijmegen, Duet. (VanWonen) Stationslocaties 2024/2025 - 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication