De hoogbouw van Het Nieuwe Metterswane gaat hand in had met vergroening van de leefruimte. 2.000 appartementen, binnen een kilometer zijn dat er zelfs 4.500, waarvan een derde sociale huur. Waar het station nu nog een barrière is tussen Nijmegen-Centrum en Nijmegen-West, vormt dat straks juist de verbinding. De gemeente maakte daarom ook afspraken met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (IenW) en ProRail over een tweede stationsingang en -hal. Hoe zorgt de gemeente dat het een leefbaar gebied blijft? “Door het te benaderen als een nieuw centrumgebied”, vervolgt Paul Matthieu. “Met volop aandacht voor hoogwaardige verblijfsruimten, veel groen en klimaatadaptatie. Zodat mensen er prettig kunnen wonen en werken. Zo komen er ook kantoren, maatschappelijke voorzieningen, winkels en een spoorpark. Kortom een heel nieuw stuk stad om het station heen. Zeer leefbaar en groen, waarbij we de automobiliteit afwaarderen. Vergelijk het met de metamorfose van de Catharijnesingel in Utrecht.” Drie Stationsdistrict woonprojecten Zomer 2026 wordt het eerste nieuwe woningbouwproject in de Nijmeegse Stationsdistrict opgeleverd. Dat is Het Nieuwe Metterswane: Het Duet met 400 appartementen voor starters, studenten en senioren wordt, de grootste woontoren van Gelderland. een uitnodigend visitekaartje pal tegenover het station. Een comfortabel wooncomplex met 278 appartementen. Daarna verrijst aan de westzijde, op de voormalige UWV-locatie, het appartementencomplex NimWest, bestaande uit 460 woningen plus shortstay voor studenten. En tenslotte plant Nijmegen, ook aan de westzijde, tegen het Waalfront aan, de hoogste woontoren van Gelderland: het Duet met 383 appartementen voor starters, studenten en senioren. Mobiliteitstransitie En hoe zit het met de bereikbaarheid? Wie nagenoeg op het station woont, pakt bij voorkeur de trein, is de gedachte. Voor de sociale huurwoningen hanteert de gemeente daarom de centrumparkeernorm. En die is? “Nul”, antwoordt Matthieu. “Om te voorkomen dat nieuwe bewoners in de oude wijken om het station gaan parkeren, voeren we daar betaald parkeren in. Huidige wijkbewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen voor €1 per maand voor de eerste en €20 per maand voor de tweede auto.” Wie toch met de auto wil, pakt een deelauto. Zo komen er alleen al voor de 276 appartementen van Het Nieuwe Metterswane 7 deelauto’s beschikbaar die de VVE exploiteert. Ook krijgen de complexen collectieve fietsvoorzieningen en wordt de fietsparkeergarage bij het station vergroot. Voor de koopappartementen komen wel parkeerplaatsen beschikbaar in diverse parkeergarages onder de complexen. 52 - Stationslocaties 2024/2025
53 Online Touch Home