ProRail randvoorwaardelijk Nijmegen krijgt er zodoende veel bewoners bij die ook nog eens gestimuleerd worden het OV te pakken. Dat trekt een wissel op het spoor en Nijmeegse station. Werk aan de winkel dus voor ProRail. “Wij zijn inderdaad randvoorwaardelijk bij deze metamorfose”, zegt Bart Kooij, manager stationsprojecten van ProRail. “Wij bieden het duurzame alternatief met de trein. In Nijmegen hebben we daarvoor twee projecten. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waarbij een compleet emplacement wordt heringericht met een eilandperron en nieuwe overkappingen. Dat is nu al in aanbouw. Het andere project is de nieuwe stationshal met de extra ingang aan westzijde. Reizigers komen straks via een andere trappenstructuur de stationshal in. En wel in zo’n groten getale dat we de stationshal ook moeten aanpassen. Bovendien trekken we de voetgangerstunnel door tot de westzijde en vormt het station daadwerkelijk de verbinding. Dat zal zo rond 2030 gereed zijn. Alles uiteraard met behoud van de monumentale status, want het station is een gemeentelijk monument, een ontwerp van Sybold van Ravesteyn.” Integrale aanpak is nieuw Zo komen woningbouw en mobiliteit in de Nijmeegse Stationsdistrict in beleid en uitvoering samen. “En dat is werkelijk nieuw”, meent Paul Matthieu. “Vijf jaar geleden dachten we echt nog niet op die manier. Waarbij gelden voor mobiliteit worden afgestemd op die voor stedelijke ontwikkeling en woningbouw.” Dat vindt Bart Kooij ook wel een compliment aan Nijmegen. “Bij een parkeernorm van nul en dusdanige groene leefgebieden gelijk het spoor als randvoorwaarde meepakken en daar liefst ook mee beginnen, dat zie ik nog nergens anders.” Een hoogwaardige nieuwe stationsentree aan de westzijde: belangrijk voor alle nieuwe bewoners van de nieuwe woningen (Office Winhov) Complex krachtenveld Die integrale benadering is niet zo eenvoudig. Want hij leidt tot een complex samenspel van vele publieke en private partijen. “Vanuit het Rijk”, vervolgt programmadirecteur Hettie Politiek, “zijn we met twee ministeries, VRO en IenW, verantwoordelijk voor de rijksplanologische planvorming en de woningafspraken in samenwerking met de steden. Vanuit VRO zijn we vooral aanjagend en toetsend. Daarbij proberen we bestuurlijke dilemma’s te doorbreken en trajecten te versnellen. Terwijl IenW opdrachtgever is van ProRail. Aanpassingen aan het station en de stationsomgeving zijn een samenspel tussen NS, NS stations, ProRail, IenW, de provincie en gemeenten. En dan zijn er nog talloze private partijen en de Provincie Gelderland waarmee we te maken hebben. Die versnipperde eigendomsverhoudingen, verantwoordelijkheden Versmalling van het Keizer Karelplein geeft extra groene ruimte voor fietsers en voetgangers. De spoorzones in de NOVEXwoningbouwgebieden • Amersfoort • Arnhem • Den Bosch • Hoofddorp • Nijmegen • Zwolle en belangen maken dat niemand eindverantwoordelijk is en we toch met z’n allen tot een goed eindresultaat moeten komen. Zolang iedereen zich inzet voor het hogere doel, lukt dat. Vooralsnog zijn alle betrokkenen voortvarend aan de slag.” Liever vandaag dan morgen Ondertussen staat Nederland te trappelen om nieuwe woningen. Ook in Nijmegen zijn de bewoners enthousiast. De raad behandelde de gebiedsvisie op 9 oktober. De bewonersparticipatie is de afgelopen twee jaar afgerond. “En we ontvingen ontzettend veel enthousiaste reacties”, vervolgt Matthieu. “Bewoners willen graag. Ze dringen erop aan dat de plannen nu ook echt worden uitgevoerd.” “Laten we daarom zorgen dat we er de vaart in houden. Want voor de dringende woningopgave gelden maar drie woorden: tempo, tempo en nog eens tempo. Maar wel met goede ruimtelijke kwaliteit, waaronder uitstekende OV-ontsluiting, en oog voor de leefbaarheid. Want we bouwen zo’n omgeving weer voor de komende 50, misschien zelfs wel 100 jaar”, meent Hettie Politiek. << Stationslocaties 2024/2025 - 53
54 Online Touch Home