De Railpuck verlicht het spoor op de juiste plek op het juiste moment Het verlichten van een spooremplacement, rangeerterrein of baanvak, gebeurt traditioneel met armaturen op hoge masten of bestaande spoorconstructies, zoals bovenleidingportalen. Het installeren van conventionele concepten kan duur en tijdrovend zijn. Bovendien komt het licht niet altijd op de juiste plek én zorgen de masten in woongebieden voor lichthinder. Met de Railpuck biedt RAILLIGHTING een snel en makkelijk te installeren alternatief dat ook nog eens stukken goedkoper is. e Railpuck is zo ontwikkeld dat hij precies in de zijkant van een spoorstaaf past. Dankzij die positie valt het lichtschijnsel precies op de plek waar je die wilt hebben, namelijk op loop- of inspectiepaden naast het spoor. D Marco Rooks van RAILLIGHTING: “Bij licht van bovenaf bestaat er een grote kans dat je te maken krijgt met schaduw, door bijvoorbeeld een geparkeerde trein. Met de Railpuck heb je daar geen last van omdat je het pad verlicht vanaf de zijkant. Je maakt het dus voor iedereen veiliger.” 58 - Stationslocaties 2024/2025 LED-verlichtingslijn De slimme verlichtingsoplossing is ontwikkeld door Marco Rooks, Theo van der Velden en Martijn Broekhuis. De drie hebben ervaring in de verlichtings- en/of railsector. Een probleem bij ProRail zette Rooks aan het denken. “Ik had een offerte uitgebracht voor een project volgens de traditionele werkwijze. Maar dat paste daar niet: het zou te lang duren om alles te installeren en bovendien te duur zijn. Op de weg naar huis vroeg ik mij af of we niet iets konden verzinnen met de spoorrails. Die liggen immers overal. Ik heb een achtergrond in de
59 Online Touch Home