Mient. Foto E. van de Pol “Het stationsgebied wordt een eigenzinnig stadsdeel met een eigen identiteit.” De ondertunneling zorgt voor een betere doorstroming, minder overlast en een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid. “Het project bereiden we in nauwe samenwerking met ProRail voor”, vertelt Van Rossum. “De uitvoering staat gepland rond 2030, afhankelijk van de technische haalbaarheid en financiële steun.” Samen bouwen aan de toekomst Een ingreep van deze omvang vraagt natuurlijk niet alleen om financiële middelen, maar ook om draagvlak. Daarom zet de gemeente Alkmaar actief in op participatie en communicatie met omwonenden en andere belanghebbenden. Tijdens meerdere informatiebijeenkomsten over de ondertunneling van de spoorovergang in 2024 kregen bewoners volop gelegenheid om hun zorgen en ideeën te delen. Daarnaast wordt een klankbordgroep opgericht waarin bewoners en betrokken partijen meedenken over planning en uitvoering. Zo probeert de gemeente de overlast tijdens de bouw tot een minimum te beperken en het project zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen van de buurt. Met deze open, interactieve aanpak wil de gemeente vertrouwen opbouwen en het project samen met de omgeving realiseren. Zo wordt de spooronderdoorgang niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een verbindende schakel die de leefbaarheid en mobiliteit in Alkmaar duurzaam verbetert. Ook bij het ontwikkelplan uit 2021 waren bewoners intensief betrokken om hun input te verwerken. Minder verdichting, meer kwaliteit Door de veranderde inzichten en de praktische uitdagingen is de herijking van het ontwikkelbeeld volgens Van Rossum en Cabooter onvermijdelijk geworden. Waar in 2021 nog werd ingezet op hoge dichtheid en zelfs de optie van een tweede maaiveld, blijkt dat deze ingrepen in de praktijk niet haalbaar zijn of niet de gewenste kwaliteit opleveren. Ook daarom kiest de gemeente bewust voor een koerswijziging, waarbij leefbaarheid en een prettige woon- en werkomgeving vooropstaan. “Minder verdichting betekent ruimte voor meer groen, sociale voorzieningen en voldoende openbare ruimte waar mensen zich thuis voelen”, legt Van Rossum uit. “Daarnaast krijgt de samenhang tussen wonen, werken, recreeren en mobiliteit veel meer aandacht. Die functies moeten beter op elkaar aansluiten en elkaar versterken.” Stationslocaties 2025/2026 - 33 Van Rossum benadrukt dat de gemeente Alkmaar niet de ambitie heeft om van het stationsgebied een ‘binnenstad 2.0’ te maken. “Zeker niet. Deze stedelijke ontwikkeling is bedoeld als aanvulling op onze prachtige historische binnenstad. Daarvan hebben we er maar een. Het stationsgebied wordt een eigenzinnig stadsdeel met een eigen identiteit. Het verbindt straks het historische centrum en het Alkmaars Kanaal niet alleen functioneel beter, maar ook visueel.” De vernieuwde visie van de ontwikkelplannen vormt straks de basis voor een toekomstbestendig stationsgebied dat aansluit op duurzaamheidsdoelen, klimaatadaptatie en veranderende woonwensen. “Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit”, besluit Van Rossum. “We willen een aantrekkelijk en leefbaar gebied creëren waar mensen graag wonen, werken en elkaar ontmoeten. Nu en in de toekomst.” Naar verwachting wordt de herziening van het ontwikkelplan in het eerste kwartaal van 2026 afgerond en door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is Alkmaar klaar om ook in het gebied rondom het station centrum duurzaam verder te groeien. <<
34 Online Touch Home