41

voorzieningen nodig waren in het gebied. ProRail-voorzieningen staan daardoor midden in het gebied, wat het maken van een nieuwe invulling lastig maakt. “Het is organisch zo gegroeid,” vertelt wethouder Boomgaars. “Toen hebben we gezegd: we moeten doen alsof het een leeg canvas is. Dan zie je pas wat er mogelijk is om deze locatie een nieuwe stedelijke invulling te geven en het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto te verbeteren. Maar een leeg canvas bestaat alleen op papier. Het project lijkt daardoor op een schuifpuzzel: als het ene blokje verplaatst is ontstaat er ruimte voor het volgende.” “Waarbij ook nog eens verzekerd moet zijn dat het station voortdurend goed en veilig bereikbaar moet zijn” vult Winkenius aan. Efficiënter omgaan met spoorruimte Een van de grote puzzelstukken is de spoorinrichting. Twee sporen verdwijnen, de resterende bundel wordt compacter. Ook het relaishuis van ProRail verhuist naar een toekomstbestendige plek. De verplaatsing van het onderstation is in uitvoering. Dat hebben gemeente en ProRail samen opgepakt. Veenhof: “Voor ons was het noodzakelijk om het onderstation te verzwaren en de gemeente wilde het verplaatsen om ruimte te maken voor de nieuwe invulling. We hebben daarom samen werk met werk gemaakt en een nieuw onderstation gebouwd op een locatie net buiten het te ontwikkelen stationsgebied.” Museumstoomtram (meer) in de spotlight Een bijzondere speler is de Museumstoomtram, die al sinds 1968 in Hoorn gevestigd is. Wat ooit begon in een loods aan de rand van de stad, groeide uit tot een landelijke publiekstrekker met honderdduizend bezoekers per jaar. Tot nu toe lag het museum wat verstopt, maar dat verandert in de plannen radicaal. In het nieuwe stationsgebied wordt de stoomtram een prominente blikvanger, met een promenade en een transparant expositiedepot. René van den Broeke, directeur van de Museumstoomtram: “We noemen onze collectie wel rijdende Rembrandts. Die staat nu een beetje weggestopt in oude loodsen. Straks kan iedereen ze zien, midden in een levendig gebied. Dat is een enorme kwaliteitsverbetering.” Mobiliteitsknooppunt van de regio Een van de doelen is om van de hele Spoorzone in Hoorn een sterk mobiliteitsknooppunt te maken. Het busstation verhuist naar de noordzijde, er komt een parkeergarage met ondergrondse fietsenstalling en het parkeren Vertegenwoordigers van Museumstoomtram en gemeente op de plek waar de stoomtrampromenade komt. Op pagina 43 staat een sfeerimpressie van de nieuwe situatie op maaiveldniveau verdwijnt. Tegelijkertijd worden zo’n 500 woningen en minimaal 13.500 vierkante meter commerciële en maatschappelijke voorzieningen toegevoegd. Cruciaal is de nieuwe traverse. Veenhof :“De huidige loopbrug over het spoor is te smal en onaantrekkelijk.” Boomgaars vult aan: “We willen een brede, uitnodigende ‘opgetilde straat’ maken die de binnenstad en het nieuwe stuk stad écht verbindt.” Voor NS is het belangrijk dat er een herkenbaar stationsentree komt. Winkenius: “Voor de reizigers moet het meteen duidelijk zijn waar ze moeten zijn.” Parkeren slim opgelost Net als bij het spoor geldt ook bij parkeren: de oplossing moet slim én toekomstvast zijn. Een cruciale keuze was om parkeren niet langer op maaiveldniveau te laten plaatsvinden. Aan de noordzijde van het stationsgebied worden auto’s én fietsen ondergebracht in één publiek parkeergebouw – een zeldzame combinatie in Nederland. Boomgaars: “Dat besluit was het eerste stuk van de puzzel. Het maakte letterlijk ruimte vrij voor andere ontwikkelingen.” De toekomstige bewoners parkeren in een eigen bewonersgarage. Treinen rijden altijd door Bij alle ingrepen blijft één randvoorwaarde wel overeind: de treinexploitatie mag eigenlijk geen moment stilvallen. Veenhof benadrukt dat het spoor een 24/7 operatie is, zeker in Hoorn. “Overdag en ’s avonds rijden de treinen, Meer dan woningen alleen Hoewel het plan voorziet in maximaal 520 woningen, kijken de partners nadrukkelijk verder. Winkenius wijst op het belang van functies die reizigers aantrekken. “Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een kantoorhoudend bedrijf uit Sloterdijk zegt: we verhuizen naar Hoorn. Dat zorgt voor evenwichtiger vervoer heen en terug. En het maakt het gebied levendig. Het gaat om méér dan wonen alleen.” Boomgaars sluit zich daarbij aan: onder de noemer ‘voorzieningen’ is ruimte voor uiteenlopende functies. “Juist die mix maakt het stationsgebied tot een levendig geheel voor inwoners, bezoekers en bedrijven.” Voorbeeld voor andere steden De partners zijn het erover eens dat Hoorn een voorbeeldproject is. Niet omdat alles vanzelf gaat, maar juist door de manier van samenwerken. “Je loopt steeds tegen problemen aan, maar je zoekt samen naar oplossingen. Dat is de kracht. Dit is een voorbeeld van hoe je met gezamenlijke ambities en een integraal plan zo’n complexe puzzel kunt leggen. Doorzetten is daarbij ook essentieel voor de samenwerking. Prijsstijgingen, tegenvallers – ze horen erbij. De kunst is om elkaar vast te houden en door te gaan.” << Stationslocaties 2025/2026 - 41 ’s nachts worden ze er schoongemaakt. Toch zullen er korte treinvrije periodes nodig zijn, om echt ongestoord te kunnen bouwen. Voor de rest moet alles doorgaan.” Dat vraagt nauw overleg met NS en alle betrokken partijen.

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication