Een pleidooi voor een nieuwe generatie Sleutelprojecten Nederland staat voor een grote opgave op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. De sleutel ligt in het in samenhang realiseren van woningbouw, economische ontwikkeling, mobiliteit en duurzaamheid. APPM pleit met Vereniging Deltametropool, Railforum en NS voor een nieuwe generatie Sleutelprojecten, waarin station en stationsomgeving geïntegreerd worden ontwikkeld. Het Rijk neemt hierin de regie om, over beleidsterreinen heen, te investeren in de kwaliteit van stedelijke knooppunten. APPM en partners willen doorpakken met deze duurzame knooppuntontwikkeling. Multifunctionele ontwikkeling Jaarbeursplein Utrecht (Wonderwoods & Galaxy Tower) Twee drijfveren 1. De druk op de woningmarkt is allereerst enorm en leidt tot een grote bouwopgave. Tot 2030 wordt 60 tot 65% van de nieuwe woningen binnenstedelijk gebouwd, vaak dicht bij ov-knooppunten. 2. Steden zijn de brandpunten van innovatie en ontwikkeling en faciliteren grotendeels de economische ontwikkeling van Nederland en Europa. Ruimte voor werkplekken in de stad krijgt echter niet dezelfde prioriteit als woningbouw, terwijl het de economische ontwikkeling van stadscentra kan versterken. Mobiliteit verbindt wonen en werken Er is echter steeds minder beleids- en financiële ruimte voor nieuwe infrastructuur vanwege de grote vervangings- en onderhuidsopgave. Er zijn ook minder investeringen nodig, want ontwikkeling rondom ov-knooppunten vergroot nabijheid en ov-gebruik, wat het wegennet kan ontlasten. Ook worden binnensteden steeds meer autoluw, wat stations tot de nieuwe entree van de stad maakt. Een goed station werkt als katalysator voor ontwikkeling van de stad, en integreert belangen als woningbouw, economie, mobiliteit en duurzaamheid. Sleutelprojecten als Rotterdam Centraal en Breda laten zien dat een integrale benadering meerwaarde voor de maatschappij oplevert. Wat gaat er mis? Het station kan een grote rol spelen in de verstedelijking van Nederland. Er wordt echter weinig geld voor vrijgemaakt. Ten eerste doordat de opgave rond stations vooral als capaciteitsvraagstuk voor het spoor wordt gezien en niet naar de potentie van het station en het omliggende gebied wordt gekeken. 44 - Stationslocaties 2025/2026
45 Online Touch Home