De transformatie van stationsgebied naar grootstedelijk stadsdeel zet door Stationslocaties als kraamkamers voor vernieuwing Waar in een eerder artikel Retail op stationslocaties de focus vooral lag op de binnenkant van het station, verschoof in het daaropvolgende artikel Treinstations als de nieuwe verbinders de aandacht naar de herontwikkeling van (de achterzijde van) stationsomgevingen. Vandaag de dag zien we dat stationslocaties integraal uitgroeien van soms onontgonnen ontwikkel-locaties tot volwaardige stadsdelen. T reinstations als dynamische high traffic-locaties worden hiermee ingebed in een bredere stedelijke context, die het geheel een andere lading geeft. De dominante rol van het treinstation transformeert steeds meer naar een randvoorwaarde voor het functioneren van moderne grootstedelijke stations locaties. Wonen, werken, recreëren, verblijven en reizen op stationslocaties Waar stationslocaties traditioneel vooral werkZuidas (foto WYNE) plekken boden, denk aan de kantoren op de Zuidas, worden in het kader van hun verdere transformatie steeds meer aanvullende functies toegevoegd. In grootschalige stationslocaties is inmiddels sprake van een mix van wonen, werken, recreëren en verblijven. Met dit mixed-use karakter spelen de nieuwe stationslocaties in op uiteenlopende vormen van gebruik. Van de gehaaste forens tot de kantoormedewerker die drie keer per week de trein pakt en met een koffietje in de hand het kantoor binnenloopt, tot de empty nester die LocHal Tilburg (foto WYNE) na jaren weer in hartje stad, pal boven het station, woont. De dynamiek waarin gebruikerspieken en -dalen elkaar door de dag heen afwisselen, zorgt voor nieuw elan en bedrijvigheid. En dat in een grootstedelijke context waarin steeds meer rekening wordt gehouden met de uiteenlopende behoeften van verschillende gebruikers. Naast het brengen van economische vitaliteit spelen mixed-use stationslocaties een steeds 52 - Stationslocaties 2025/2026
53 Online Touch Home