55

te maken, ontwikkelde RAILLIGHTING een sensor: de Railsens. “Die klik je net als de puck in de spoorstaaf. Door de sensor heb je de verlichting alleen daar waar je die nodig hebt. De sensor reageert alleen op passerende personen.” De Railpuck kan ook op zonne-energie functioneren, in combinatie met de Solar Cube”. Pilot in Duitsland De Railpuck en Railsens zijn sinds twee jaar op de markt. Van der Velden: “Er zijn er inmiddels een duizendtal geïnstalleerd op emplacementen in onder meer Den Bosch, Lelystad, Vlissingen en Onnen.” Ook over de grens verlichten de Railpuck en de Railsens spooremplacementen. Van der Velden: “We hebben in Frankrijk, België en Duitsland inmiddels projecten opgeleverd.” Hij noemt een pilotproject bij Thyssen Steel in Duitsland als voorbeeld. “Zij benaderden ons om een test te doen. Ze hadden aanvullende eisen op het gebied van lichtkleur en een lager vermogen. Dat hebben we samen aangepast. Als de Duitse pilot met driehonderd Railpucks slaagt dan zijn we in beeld voor de rest van de sporen op het fabrieksterrein en de andere bedrijfslocaties.” Demo-avond Op 3 december is er een demo-avond in het Spoorwegmuseum waar installatie en werking van het systeem live wordt toegelicht aan spoorvervoersbedrijven als NS, spoornetbeheerder ProRail en spooraannemers. Rooks: “Het is een nieuw systeem en als je het principe uitlegt, willen mensen wel eens afwachtend reageren. Zodra ik in de praktijk laat zien hoe simpel en goed het werkt, is iedermaken krijgt met schaduw, door bijvoorbeeld een geparkeerde trein. Met de Railpuck heb je daar geen last van omdat je het pad verlicht vanaf de zijkant. Je maakt het dus voor iedereen veiliger.” Plug & Play-systeem De pucks krijgen hun stroom uit een voedingspunt met twee drivers. De benodigde kabels zijn eenvoudig in te pluggen en verbinden de pucks met elkaar en met de drivers. “Je brengt het systeem in no time aan, met minder mensen dan gewoonlijk en zonder de inzet van zware machines. Bovendien hoeft de bovenleiding niet spanning loos gemaakt te worden. Dat scheelt heel veel tijd in de werkvoorbereiding en er is automatisch minder impact op de dienstregeling en scheelt kosten.” Extra energiebesparing Er is slechts twee Watt per puck nodig. Het energieverbruik van 140 pucks is daarmee ongeveer gelijk aan dat van een standaard conventioneel armatuur. Om de energiebesparing nog groter Stationslocaties 2025/2026 - 55 “Zodra ik in de praktijk laat zien hoe simpel en goed het werkt, is iedereen meteen overtuigd.” een meteen overtuigd. De reacties uit de markt zijn dan ook allemaal positief.” De gepatenteerde Railpuck en de Railsens worden volledig in Nederland gemaakt. “Dat is belangrijk om kwaliteit, levertijd en goede handling te waarborgen”, licht Rooks toe. Inmiddels heeft RAILLIGHTING-distributeurs in verschillende landen, waaronder België, Frankrijk, Spanje, Engeland, Kroatië, India en Nieuw-Zeeland.. De Nederlandse en Duitse markt bedient RAILLIGHTING zelf. Van der Velden: “Er is wereldwijde interesse van bedrijven die het systeem lokaal op de markt willen brengen. We hebben gesprekken lopen in onder meer Spanje, Zweden, Australië en Amerika. Dus ook overzee is er belangstelling.” Rooks: “De Railpuck is klaar voor de stap van Nederlandse vinding naar internationale standaard.” << Wil je de op 3 december de demo-avond bezoeken? Stuur dan een e-mail naar Cindy van Hulst: cindy@raillighting.com RAILLIGHTING St. Jobsweg 30-B 3024 EJ Rotterdam E: cindy@raillighting.com

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication