Zwijndrecht ontwikkelt in Stationskwartier tuinstedelijke buurten met karakter ‘Een stedelijk dorp met grootschalig werken langs de oevers en ontspannen opgezette groene woonwijken.’ Zo werd Zwijndrecht in 1925 omschreven door wetenschapper en hoogleraar stedenbouwkunde Th.K. van Lohuizen. A ls we Bas Pijl, de huidige stedenbouwkundige van de gemeente Zwijndrecht, vragen naar zijn omschrijving van de identiteit van Zwijndrecht, lijkt dat antwoord verrassend veel op de typering van een eeuw geleden. “Aan de ene kant is Zwijndrecht een gerenommeerde binnenvaartstad, gelegen aan een van de drukste vaarroutes van Nederland. Aan de andere kant is het een tuinstedelijke stad, die in de jaren 30 verder vorm kreeg door ontwerpen van stedenbouwkundige Pieter Verhagen. Hij schiep een afwisselend stadsbeeld, met een goede balans tussen bebouwing en beplanting. Een plek waar mensen fijn konden wonen en elkaar konden ontmoeten. Die gedachte hebben wij naar het heden doorgetrokken en beschreven in drie belangrijke documenten: het Masterplan Stationskwartier, het Beeldkwaliteitsplan en het MasterplanNoord. Deze documenten vormen de basis voor de ontwikkeling van Diztrikt.” Stationskwartier, Mecanoo Unieke signatuur van Zwijndrecht Onder de naam Diztrikt wordt de komende jaren een gebied ontwikkeld in een straal van één kilometer rondom het station van Zwijndrecht. De identiteit van een tuinstad en de daarbij behorende architectuur is beschreven in het Beeldkwaliteitsplan, dat tot stand kwam in samenwerking met Studio Hartzema en Atelier Dutch. “Identiteit zit in de stenen en de genen: dus in de gebouwen en het gevoel. Daarom zijn eigenaarschap en behoud van karakter belangrijke pijlers in de ontwikkeling”, aldus Bas Pijl. “Voor ontwikkelaars en bouwers vormt het Beeldkwaliteitsplan waardevolle input voor het uitwerken van hun plannen. Op deze manier krijgen alle verschillende deelprojecten binnen het Diztrikt toch een herkenbare signatuur, die Zwijndrecht uniek maakt. Je wordt dus niet verrast door allerlei verschillende type gebouwen, maar er is eenheid. Er ligt een verhaallijn 56 - Stationslocaties 2025/2026
57 Online Touch Home